Skip to main content
فهرست مقالات

یادگیری از کتاب تعلیم المتعلم و طریق التعلم

نویسنده:

مترجم:

ISC (14 صفحه - از 71 تا 84)

کلید واژه های ماشینی : متعلم، تعلم، زرنوجی، علم، یادگیری از کتاب تعلیم، انگیزه، پیشرفت تحصیلی، کتاب، تربیت، زرنوجی عوامل پیشرفت تحصیلی

خلاصه ماشینی:

"زرنوجی در تأیید عقیدهء خود مبنی بر لزوم مشورت با معلم در انتخاب رشته،تجربهء نسلهای گذشته را یادآور می‌شود و از استادش برهان الدین‌8چنین نقل می‌کند که در گذشته متعلمان،امور تحصیلی خویش را به استادان و معلمان خود واگذار می‌کردند و با هدایت و راهنماییهای آنان در امر تحصیل موفق می‌شدند و به مقاصد و اهداف عالی‌ آموزشی هم می‌رسیدند؛نظیر محمد بن اسماعیل بخاری که آموختن را با«کتاب الصلاة» در رشتهء فقه پیش محمد بن الحسن آغاز کرد،اما پس از چندی استاد متوجه شد که وی‌ استعداد فراگیری علم حدیث را بیشتر از فقه دارد؛از این‌رو او را راهنمایی کرد که به‌ آموختن علم حدیث بپردازد. به نظر وی فترت و ایجاد فاصلهء زمانی در مقاطع تحصیلی نیز از آن جهت که توجه و تمرکز متعلم را در رشتهء علمی قطع می‌کند،از موانع پیشرفت تحصیلی به حساب می‌آید؛ به همین دلیل فترت بین مقاطع تحصیلی را آفت تحصیل ذکر می‌کند و موفقیت استادش‌ برهان الدین را در پیشرفتهای علمی مرهون پیوستگی تحصیل او دانسته از وی نقل می‌کند که او بارها می‌گفت علت این‌که من از دوستان و همکلاسیهای خود در فراگیری علم پیشی‌ گرفته‌ام،این است که هیچ فترتی در تحصیل من ایجاد نگردید(زرنوجی،ص 16). زرنوجی در این زمینه از تجربهء ابن عباس و ابو حنیفه یاد می‌کند و کثرت سؤال و کوشش‌ بی‌وقفهء آنان را به دست آوردن نظریات دانشمندان در مسائل مختلف،دلیل موفقیت آنها در فراگیری علوم و پیشرفت علمی می‌داند و می‌گوید:در صدر اسلام تعبیر«چه می‌گویی» نام دیگر طالب علم بود،زیرا متعلمان در آن عصر بسیار پرسشگر بودند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.