چکیده:
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی یکی از فراگردهایی است که در جریان آموزش، حایز اهمیت بسیار و دارای کاربرد فراوان است. از جمله، به وسیله آن می توان آموخته های شاگردان و میزان موفقیت معلمان را در تدریس اندازه گیری کرد. اگرچه این روند تبدیل متغیرهای کیفی به کمّی مورد توجه معلمان بوده، اما دقت آن از دیرباز مورد تردید قرار گرفته است. این گونه اندازه گیری ها(آزمونها)به دلیل ماهیت خود، از قطعیت چندانی برخوردار نیستند؛ بویژه در آزمونهای غیرعینی.
از عمر منطق فازی، بیش از چند سال نمی گذرد.منطقی که ابتدا توسط یک متخصص کامپیوتر ایرانی مطرح شد و سپس در امور مختلف مهندسی بارها مورد استفاده قرار گرفت. منطق فوق سعی در قطعیت بخشیدن به موارد غیرقطعی دارد. از آنجا که علوم انسانی خیلی دقیق نیستند، نتایج حاصل از آن (از جمله آزمونها) نیز ماهیتا غیرقطعی می باشند. برای قطعیت بخشیدن به نتایج آزمونها و حذف برخی از متغیرهای مداخله گر، در این مقاله از منطق فوق استفاده شده و کارآیی آن توسط نویسنده مقاله مورد تاکید قرار گرفته است. آقای مهندس محمود حقانی عضو هیات علمی دانشکده صنعت آب و برق شهید عباسپور این مقاله را از پایان نامه کارشناسی ارشد خود که با راهنمایی آقای دکتر علی دلاور گذرانیده است، تلخیص کرده و در اختیار فصلنامه قرار داده است که بدین وسیله از ایشان قدردانی می شود.
خلاصه ماشینی:
برای قطعیت بخشیدن به نتایج آزمونها و حذف برخی از متغیرهای مداخلهگر،در این مقاله از منطق فوق استفاده شده و کارآیی آن توسط نویسندهء مقاله مورد تأکید قرار گرفته است.
اگرچه علوم آمار و ریاضیات بهعنوان ابزارهای مهم در تجزیه و تحلیل نتایج فرآیند آموزشی مورد استفاده قرار میگیرند،اما باتوجه به ماهیت موضوع(ارزشیابی)،در این مقاله روش جدید نمرهگذاری(روش فازی)پیشنهاد شده است.
نمرهگذاری درس فیزیک عمومی(بخش حرارت)دانشجویان دانشکدهء صنعت آب و برق شهید عباسپور در ترم دوم سال تحصیلی 75-74 به دو روش سنتی و فازی (به تصویر صفحه مراجعه شود) روش نمرهگذاری فازی درس فیزیک عمومی(بخش حرارت) دانشجویان دانشکدهء صنعت آب و برق ترم دوم سال تحصیلی 75-74 (به تصویر صفحه مراجعه شود) مراحل اجرایی نمرهگذاری فازی 1-کارهای عمومی: 1-1-رسم نمودارها براساس طبقات مختلف نمره (به تصویر صفحه مراجعه شود) (نمودار کاملا ضعیف) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (نمودار قابلقبول) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (نمودار متوسط) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (نمودار خوب) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (نمودار عالی) 1-2-تدوین تعدادی قاعده (به تصویر صفحه مراجعه شود) تعداد قاعده:25 2-کارهای اختصاصی: فرض کنید منظور از فازی کردن،نمرهء دانشجوی شمارهء 1 میباشد که به ترتیب زیر اقدام میشود:2-1-تعیین توابع عضویت از روی نمرهء میانترم(باتوجه به نمودارهای 1 تا 5) (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-2-تعیین توابع عضویت از روی نمرهء پایان ترم(باتوجه به نمودارهای 1 تا 5) (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-3-تعیین قواعد موردنیاز(باتوجه به جدول قواعد 25 گانه) (20)خوب،(15)خوب،(19)خوب،(14)متوسط.