چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی روشهای تدریس (کاوشگری، بحث گروهی، سخنرانی) در تواناییهای شناختی، عاطفی و رفتاری انجام شد. نمونه آماری از میان دانش آموزان نظام جدید متوسطه سال تحصیلی 74-73 شهر تهران انتخاب شدند. آنها به طور تصادفی در سه گروه 35 نفری قرار گرفتند و به ترتیب با روشهای کاوشگری، سخنرانی و بحث گروهی برای آنان تدریس شد. با ارائه سه روش تدریس توسط یک معلم، تاثیر شخصیت معلم در پیشرفت تحصیل کنترل شد. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، ویژگیهای شناختی به وسیله آزمون پیشرفت تحصیلی و ویژگیهای عاطفی و رفتاری به وسیله پرسشنامه محقق ساخته با اندازه گیری مکرر اندازه گیری شد. در این طرح متغیر وابسته (پیشرفت تحصیلی، ویژگیهای عاطفی، عملکرد و مهارت) قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل (روشهای تدریس) اندازه گیری شد. پس از اجرای روشهای تدریس طی 12 جلسه 45 دقیقه ای پس آزمون انجام گرفت و همچنین عملکرد آزمودنیها با اندازه گیری مکرر دو هفته پس از شروع آموزش، زمان پایان آموزش، چهار هفته پس از پایان آموزش و با یک پرسشنامه خودسنجی مشخص گردید. به این ترتیب، با اندازه گیری مکرر آزمودنیها، پیشایندها و پیامدهای رفتار مربوط مورد توجه قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که میان پیشرفت تحصیلی در روشهای تدریس کاوشگریف بحث گروهی و سخنرانی تفاوت معنی داری وجود ندارد. میان عملکرد (رفتار ظاهری آزمودنیها) در روشهای تدریس کاوشگری، بحث گروهی و سخنرانی تفاوت معنی داری وجود درد. میان ویژگیهای عاطفی در روشهای تدریس کاوشگری، بحث گروهی و سخنرانی تفاوت معنی داری وجود ندارد. مقاله حاضر به وسیله خانم زهرا شعبانی و با نظارت آقای دکتر علی تقی پور ظهیر تهیه و در اختیار فصلنامه قرار گرفت که بدین وسیله از آنان قدردانی می شود.
خلاصه ماشینی:
پس فرضیهء تحقیق مبنی بر اینکه میان عاطفهء مربوط به موضوع درس در روشهای تدریس کاوشگری،سخنرانی و بحث گروهی تفاوت وجود دارد،تأیید نشد.
(ترجمهء علی اکبر سیف،1363) میان عاطفهء مربوط به آموزشگاه در روشهای تدریس کاوشگری،بحث گروهی و سخنرانی تفاوت وجود دارد.
پس این فرضیهء تحقیق که بین عاطفهء مربوط به آموزشگاه در روشهای تدریس کاوشگری،بحث گروهی و سخنرانی تفاوت وجود دارد،تأیید نشد.
پس این فرضیهء تحقیق که بین ویژگیهای عاطفی در روشهای تدریس کاوشگری،بحث گروهی و سخنرانی تفاوت وجود دارد،تأیید نشد.
نتایج آزمونهای تحلیل واریانس یکطرفه نشان میدهد که میان عزتنفس در تدریس کاوشگری،بحث گروهی و سخنرانی تفاوت قابلملاحظه و معنیداری وجود ندارد؛گرچه در میانگین سه گروه،تغییرات قابلملاحظهای نسبت به پیشآزمون انجام شده است.
در توجیه این یافته میتوان به این مطلب اشاره کرد:محتوای درس برنامهریزی فردی- تحصیلی به یک سلسله فعالیتها و تمرینهای عملی جهت رشد و تقویت خودباوری مبتنی بوده؛به همین سبب محتوای شناختی برنامه بیشتر از روش بحث گروهی،در افزایش خودباوری دانشآموزان تأثیر داشته بنابراین روشهای تدریس مشارکتی و بحث گروهی چشمگیر نبوده است.
پ. ملاک رفتاری میان عملکرد یا رفتار ظاهری در تدریس کاوشگری،بحث گروهی و سخنرانی درس برنامهریزی فردی- تحصیلی تفاوت وجود دارد.
جدول شمارهء 4-نتایج تحلیل واریانس تواناییهای رفتاری به تفکیک متغیرها (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج آزمونهای تحلیل واریانس نشان میدهد که میان عملکرد یا رفتار ظاهری در روشهای تدریس کاوشگری،بحث گروهی و سخنرانی درس برنامهریزی فردی-تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد.
نمودار شمارهء 1-مقایسهء عملکرد دانشآموزان در اندازهگیری مکرر به تفکیک گروهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) میان مهارت برنامهریزی در روشهای تدریس کاوشگری،بحث گروهی و سخنرانی تفاوت وجود دارد.