چکیده:
آموزش و پرودش در دوره پیش از دستان در ساختار آموزشی
بسیاری از جوامع و کشورها جایگاه بسیار ارزشمند و حساسی دارد.
بافته های پژوهشی سیار نشان دهنده اهمیت و ضرورت این دوره از
آموزشها در شکلدهی موفقبتهای تحصبلی کودکان در دورههای
بالاتر و نیز ارتقای کارآی درونی-سستمهای آموزشی است. در این
راستا باورضا و عقاید و نگرشهای دست اند رکاران و برنامهریزان و
نراد تا کودکان دز توسعه و اشاعه سرنامهریزیها و
سرمایه گذاری برای پذ برش و افزایش ورود کودکان به این دوره از
آموزشها سهم بهسزایی داشته است.
در کشور ما بهویژه تا قل از رویداد تخییر نظام آموزشی کشور و
مصوبات سال 1373 در مورد آموزشهای پیش از دستان،
تردیدها و بدفهمیهابی وجود داشته است که به نوعی بر سرنوشت.
برنامهریزی و پذبرش این دوره از آموزشها در ساختار رسمی
آموزشی کشور تاثیر گذاشته و موانعی را ابجاد کرده است. مطلب باد
شده که انگیزة اصلی انجام این پژوهش بوده استء نگارنده را بر
آن داشت تا با دید علمی و منطقیتر به بررسی نگرشهای والدین، مریبان و دانشجوبان پردازد» امید اینکه نتواند ضمن مستندسازی
برای برنامهریزیهای غنیتر و استحکام جایگاه این دوره
از آموزشها نگاه مسوولانهتر و مشتتری را موجب کردد.
این پژدهش براساس نگرشسنج پاتریشیا وارد در سال ۱۹۸2
صورت گرفته و نتایج نیز با یافتههای پژوهش باد شده مقایسه و
تحلیل گردیده است. نگارنده براساس تجرییات و مطالعات فراوان
خود در پایان» بخش رهیافت و راهبردهای عملی، پیشنهادهایی را
بهمنظور فراهم آوردن شرایط مناسب و شکلدهی سیمای مطلوب
در برنامهریزیهای این دوره و بهویژه مستحکم کردن جایگاه این
دوره از آموزشها و در ارتباط با ساختار آموزش رسمی ابتدایی ارائه
داده است.
این مقاله را خانم دکتر فرخنده مفیدی عضو هیات علمی دانشگاه
علامه طباطبایی تهیه و در اختیار فصلنامه قرار دادهاند که به این وسیله
از ایشان تشکر میشود.
خلاصه ماشینی:
در کشور ما بهویژه تا قبل از رویداد تغییر نظام آموزشی کشور و مصوبات سال 1373 در مورد آموزشهای پیش از دبستان، تردیدها و بدفهمیهایی وجود داشته است که به نوعی بر سرنوشت برنامهریزی و پذیرش این دوره از آموزشها ردر ساختار رسمی آموزشی کشور تأثیر گذاشته و موانعی را ایجاد کرده است.
هنوز هم آموزش و پرورش در این سطح به مفهومی از خود و پندارهای صحیح و مثبت و دست نیافته است و بهعنوان رشته و حوزهای تخصصی که به کودکان از هنگام تولد تا هشت و نه سالی خدمت میکند-به علت سطحینگریها و جایگزینیهای نادرست شغلی و نیز به دلیل کمبود اطلاعات و پیامدهای برگرفته از این دوره-در کارآیی دورههای بعدی،احساس هویت و شایستگی نمیکند.
یافتههای پایاننامههای کارشناسی ارشد به راهنمایی نگارنده(نوروززاده،رضا 1373 و محمدنژاد،آتیه 1374)نیز،مؤید اثرات ارزنده آموزشهای دوره پیش از دبستان در موفقیتهای تحصیلی کلاسهای سوم،چهارم و پنجم دروس اساسی و پایه مانند فارسی، علوم و ریاضی دانشآموزان کشورمان بوده است.
در دو تحقیق دیگر که بهوسیله نیوسان ونیوسان23در سال 1968 و تیزارد در سال 241978در این رابطه صورت گرفته بود در بحث والدین شاغل نیز به همین نتیجه رسیده بودند که آموزشهای پیش از دبستان،کودکان را برای مدرسه آماده میکند و اثربخشی آن بهطور مشخص در آمادگیهای رسمی مدرسهای انعکاس پیدا میکند.
برای اینکه نگرش افراد مرتبط با کودکان ایرانی در سنین پیش از دبستان نیز مورد مطالعه قرار گیرد،چهار گروه را به شرح زیر بهعنوان آزمودنی در تحقیق خود انتخاب نمودم.
early childhood education (12).
national association for the education of young children,early chidhood teacher .
seefeldt carol and nita barbour,early childhood education,merrill,1986.