Skip to main content
فهرست مقالات

مروری بر پیامدهای دوزبانگی

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 47 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : دوزبانگی، زبان، دوزبانه، کودکان، کودکان دوزبانه، آموزش، هوشی، دانش‌آموزان، سن، افراد دوزبانه

خلاصه ماشینی: "نویسندگان این مقاله کوشیده‌اند تا ابعاد مختلف دوزبانگی را مورد بررسی قرار داده،انواع مختلف و عوامل مؤثر بر دوزبانگی،سن‌ یادگیری،بهره هوشی،استعداد و عملکرد تحصیلی افراد یک زبانه و دوزبانه را تشریح کنند. فلاد و سالوس معتقدندکه مناسب‌ترین زمان برای شروع آموزش کودک دوزبانه در سال‌های پیش از دبستان،در فاصلهء سنین سه تا پنج سالگی است(به نقل از آخشینی، 1369)،از سوی دیگر،اسنو11و هوفناگل-هول‌12درمطالعه شیوهء یادگیری زبان هلندی به‌ وسیلهء انگلیسی‌زبانان سنین مختلف در موقعیت طبیعی زندگی نشان دادند که بزرگسالان‌ می‌توانند سریع‌تر از خردسالان زبان هلندی را یاد بگیرند(به نقل از برک،199113). هوشبهر و استعداد افراد دوزبانه مطالعات اولیه د رآمریکا دربارهء کودکان دوزبانه که در محیط خانه به زبان اسپانیایی و در محیط مدرسه به زبان انگلیسی صحبت می‌کردند،نشان داد که نمرهء هوشبهر این کودکان پایین‌تر از هنجارهای آزمون مورد استفاده است(گراهام،15(1925)و مید،16(1927)، به نقل از تیلور،17(1976). درتبیین یافته‌های این قبیل مطالعات باید توجه داشت که بیشتر تحقیقات بر روی کودکانی از طبقات اجتماعی-اقتصادی پایین انجام شده بود که هیچ‌گونه‌ آموزشی نسبت به زبان مادری خود دریافت نکرده بودند. هاروتا37و گاریکا38(1989،به نقل از ولرز و ولرز،1994)معتقدند که‌ منطق مهم جهت ادامهء ارائه برنامه‌های آموزش دوزبانه این است که مهارت‌های زبان‌ مادری موجب تسهیل یادگیری زبان دوم می‌شود. مطالعات انجام شده در زمینهء بررسی ابعاد دوزبانگی در استان خوزستان نشان می‌دهد که از نظر معلمان،عمده‌ترین مشکل تدریس زبان فارسی در مورد کودکان دوزبانه به‌ ترتیب اهمیت عبارتند از:عرب‌زبان بودن دانش‌آموزان،عدم درک صحبت‌های معلم، آمار بالای دانش‌آموزان در کلاس،بی‌تفاوتی بعضی از والدین در همکاری با مدرسه و نبودن وسایل کمک آموزشی(شورای تحقیقات استان خوزستان،1370)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.