چکیده:
بررسی اختلالات یادگیری در میان همه آنهایی که به نحوی آموزش می بینند، می تواند راه گشای رفع آن اختلالات بوده و در یادگیری بهتر آنها سودمن افتد. با هدف شناخت تنوع اختلالات یادگیری در میان دانش آموزان دوره ابتدایی استان کردستان، تعداد 3775 نفر به تفکیک نوع اختلال یادگیری، جنسیّت، پایه تحصیلی، محل تحصیل، سن، بهره هوشی، دفعات مردودی، زبان مادری و میزان آشنایی با زبان فارسی به عنوان گروه نمونه به روش خوشه ای از مدارس پسرانه و دخترانه شهرستانهای استان کردستان انتخاب شدند و توسط پژوهشگر مورد بررسی قرار گرفتند.
برای گردآوری اطلاعات علاوه بر پرسشنامه که دربرگیرنده مشخصات گروه نمونه بود از چک لیست اختلالات یادگیری و آموزش هوش اسلوسن نیز استفاده شد. سپس یک گروه 338 نفری به تصحیح پرسشنامه و محاسبه ضرایب اعتبار و پایایی ابزار اندازه گیری پرداختند. نتایج حاصل نشان داد که از نظر نوع اختلال، تفاوت معنی داری بین انواع اختلالات یادگیری وجود دارد و شایع ترین نوع اختلال یادگیری، اختلال یادگیری حساب می باشد. به طور کلی 12/5% از دانش آموزان گروه نمونه دچار اختلالات یادگیری هستند و میان متغیرهای این پژوهش با انواع اختلالات یادگیری، تفاوت معنی داری وجود دارد. اما رابطه میان سابقه مردودی و زبان مادری با اختلالات یادگیری معنی دار نیست. با تشکر از آقای نصرالله عرفانی، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور سنندج که بر حاصل این پژوهش، مقاله حاضر را تنظیم و در اختیار فصلنامه قرار داده اند. امید است که مورد استفاده دست اندرکاران تعلیم و تربیت قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل نشان داد که از نظر نوع اختلال،تفاوت معنیداری بین انواع اختلالات یادگیری وجود دارد و شایعترین نوع اختلال یادگیری،اختلال یادگیری حساب میباشد.
بنابراین در این پژوهش سعی شده است تا انواع اختلالات یادگیری بر حسب نوع اختلال، جنسیت،پایه تحصیلی،محل تحصیل،سن،بهره هوشی،دفعات مردودی،زبان مادری و میزان آشنایی به زبان فارسی مورد مطالعه قرار گیرد.
نتایج مبین آن است که بین محل تحصیل و انواع اختلالات یادگیری،ارتباط معنیداری وجود دارد و شیوع اختلال یادگیری به ترتیب در مریوان 9/11%سقز 8/10%دیواندره 9/8%،کامیاران 7/8%کرانی 3/8%نواحی یک و دو سنندج و بیجار هرکدام 1/8%، سروآباد 6/7%،بانه 7%دهگلان 6/6%و قروه 9/5%میباشد.
جدول شمارهء 9:رابطه سابقهء مردودی وانواع اختلالات یادگیری (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار شمارهء 5:درصد فراونی اختلالات یادگیری به تفکیک سابقه مردودی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج بیانکننده آن است که بین سابقه مردودی و انواع اختلالات یادگیری،رابطه معنیداری وجود ندارد.
نمودار شمارهء 9:میانگین بهره هوشی دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج آزمون دانکن نشان میدهد که میانگین بهره هوشی چهار گروه دارای اختلال یادگیری خواندن،املا،حساب،خواندن و املا،در یک گروه هوشی قرار میگیرند و تفاوت معنیداری باهم ندارند.
نتایج بیانکننده آن است که شیوع اختلالات یادگیری در بین دانشآموزان مناطق مختلف آموزشی استان،یکسان نیست به نظر میرسد سطح کیفی آموزش،میتواند توضیحدهندهء این مطلب باشد.
در ضمن به پژوهشگران پیشنهاد میشود در تحقیقات بعدی،دانشآموزان روستایی را در گروه نمونه پوشش داده و عوامل مؤثر بر اختلالات یادگیری را نیز مورد پژوهش قرار دهند،همچنین در پژوهشهای دیگر،میزان آمادگی ذهنی دانشآموزان برای یادگیری مفاهیم پایه و بهویژه حساب مطالعه شود و رابطهء تحول شناختی کودکان با اختلالات یادگیری،مورد بررسی قرار گیرد.