Skip to main content
فهرست مقالات

معرفی مقاله: بررسی نظرات اولیای دانش آ‌موزان، دانش آموزان و معلمان دوره ابتدایی درباره کتاب های درسی این دوره

نویسنده:

ISC (34 صفحه - از 29 تا 62)

کلید واژه های ماشینی : معلمان، دانش‌آموزان، کتاب، کتاب‌های درسی دورهء ابتدایی، والدین، کتاب‌های درسی، آموزش، تدریس، تعلیمات، یادگیری دانش‌آموزان دورهء ابتدایی

خلاصه ماشینی: "عدم‌تناسب مطالب درسی با سن کودکان،وجود تبعیض نسبت به‌ جنس زن،بی‌توجهی متون به شرایط حال و آیندهء جامعه،عدم‌وجود ارتباط بین مطالب درسی و زندگی واقعی دانش‌آموزان،طرح موضوع‌های متناقض با سیاست‌های جمعیتی کشور،بی‌توجهی به تأخیر شکل‌گیری بعضی مفاهیم در کودکان ایرانی در مقایسه با کشورهای صنعتی‌5،استفاده‌ از روش‌های غیرفعال و درگیر نکردن دانش‌آموزان با موضوع و نیز حجم زیاد مطالب باتوجه به‌ زمان اختصاص داده شده به آنها،از جمله مشکلاتی است که در این تحقیقات عنوان شده‌اند. عمده‌ترین مفاهیم مورد پرسش در این تحقیق از این قرار است: هماهنگی حجم کتاب درسی با زمان پیش‌بینی شده برای تدریس آن؛ میزان انطباق محتوای کتاب‌های درسی با نیازهای آنی و آتی فراگیران؛ میزان انطباق مطالب با شرایط سنی و یادگیری دانش‌آموزان؛ مرتبط بودن مطالب درسی با آموخته‌های قبلی دانش‌آموزان؛ همخوانی مطالب با دانش روز و نیز به‌روز بودن موضوع‌ها از سایر ابعاد؛ چگونگی وضعیت متون درسی از نظر«وضوح»،«دشواری»و«میزان علاقهء» دانش‌آموزان؛ جذابیت و گیرایی متون درسی برای دانش‌آموزان؛ هماهنگی متون درسی با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی؛ مناسب بودن کتاب‌ها از لحاظ شکل ظاهری و ویژگی‌های فیزیکی آن. عمده‌ترین‌ اشکالات طرح شده توسط معلمان،والدین و دانش‌آموزان به شرح زیر است: تعلیمات اجتماعی پایهء سوم-این کتاب یکی از کتاب‌های مورد سؤال معلمان این پایه و حتی‌ پایه‌های بعدی این درس است؛زیرا از یک‌سو به دلیل نوع موضوع مطرح شده در آن(سفر از کازرون به نیشابور با اتوبوس و عبور سریع از مکان‌های بسیار زیاد)،فاقد عمق لازم برای ایجاد یادگیری و درک مطالب مطرح شده است(مثلا شهر اصفهان)و از سوی دیگر،به خاطر فقدان‌ ارتباط با موضوع‌های تعلیمات اجتماعی سال‌های بعد(چهارم و پنجم)آنها را دچار مشکل‌ می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.