چکیده:
کوشش ش و علاقة والدین برای باسواد کردن فرزندان امری طبیعی و سرمایه گذاری آنان برای
کسب علم و دانش فرزندان درخور قدردانی است؛ اما اصرار آنان برای کسب معدل بیست تا چه
اندازه عادلانه میباشد. این سوّال انگیزة اصلی انجام این طرح تحقیقی به شمار میآید. زیرا
همواره دیده میشود که بسیاری از والدین وجود فرزندان خود و شخصیت آنان را در نمراتش
میبینند؛ به طوری که رابطة خوب انسانی و عاطفی که حتی مسلم هر کودکک است» تحت تاثیر نمره
و مخصوصا نمرة بیست قرار میگیرد.
متاسفانه آموزش و پرورش نیز به نوبة خود این برداشت ناروا را تشدید کرده؛ به طوری که با
درج اسامی معدل بیستها در دفترچههای نوروزی از یکهسو و صدور دفترچههای مختلف برای
معرفی "نخیگان"» سرآمدها" "و "گلهای بوستان علم و دانش " به وسیلة مدارس از سوی دیگر
علاقة والدین را در داشتن فرزندانی نابفه دو چندان کرده است. به نظر میرسد در جریان این اقدامات تنها کسانی که باید تمامی فشارها را تحمل کنند» کودکان و نوجوانان دانش آموز هستند.
به همین دلیل» هدف اصلی این طرح آن است که با یک مطالعه گذشتهنگر» سرانجام زندگی
تحصیلی و اجتماعی معدل بیستهای یکسال تحصیلی استان را بررسی کنیم و پس از مطالعة
خصوصیات فردی» خانوادگی و اجتماعی آنهاء میزان رضایت از زندگی را از زبان خود آنان
بشنویم. با این امید که:
والدین گرامی و علاقهمند به داشتن فرزندانی با معدل بیست با شرایط زندگی اینگونه افراد
بیش تر آشنا شوند.
معلمان محترم دورة ابتدایی بتوانند نحوة ارزشیابی خود و همکاران خود را بازنگری
کنند
نشان دهیم که میزان احساس رضایت از زندگی و کسب موفقیتهای بهتر اجتماغی تا چه
میزان تابعی از معدل بیست است.
خلاصه ماشینی:
پاسخ معدل بیستها به سؤالهای پرسشنامه نشان داد که وضعیت اقتصادی و جو عاطفی خانوادگی برای 93 درصد آنان،محیطی امن و ایدهآل برای یادگیری به وجود آورده بود و آنها توانسته بودند در این محیط مناسب و با کمک استعداد خداداد خود به اخذ نمرات بیست نایل شوند.
در رابطه با شرایط تحصیلی در دورههای راهنمایی و متوسطه،داده نشان داد که 84 درصد از معدل بیستهای واقعی،در دورهء راهنمایی و حتی متوسطه نیازی به معلم سرخانه نداشتند و 94 درصد از والدین معدل بیستها دارای نگرش مثبت نسبت به ادامهء تحصیل فرزندان خود بودند.
2-عوامل بازدارندهء بیرونی عوامل بازدارنده بیرونی را نیز میتوان حد اقل در سه موقعیت خانوادگی به شرح زیر بیان کرد: فقر اقتصادی خانواده حدود 10 درصد از معدل بیستهای بااستعداد به علت فقر اقتصادی خانواده،دوری راه مدرسه،عدم وجود امکانات مناسب آموزشی در مدرسه،اجبار در انجام کارهای روزانه جهت کسب معاش خانواده و برای حدود 3 درصد از دختران،ازدواجهای زودرس از عوامل مهم عدم ادامهء تحصیل بوده است.
موقعیت جغرافیایی خانواده حدود 60 درصد از معدل بیستهای موفق استان در سال تحصیلی 62-63 کسانی بودند که در محدودهء دو خیابان اصلی و مرکزی شهرستان یزد سکونت داشتهاند و زیر نظر باتجربهترین مدیران از وجود بهترین معلمان دورهء ابتدایی کسب فیض کرده از امکانات آموزشی نسبی بهتری استفاده میکردهاند.
برای رسیدن به این اهداف به مطالعهء گامبهگام زندگی 14 سالهء تحصیلی کلیهء 456 نفر دانشآموز معدل بیست استان پرداختهایم که در یک یا چند پایهء دورهء ابتدایی معدل بیست داشتهاند و نام آنان در دفترچههای تکلیف نوروزی سال 1364 آمده است.