چکیده:
شمار دانش آموزانی که دچار برخی از مشکلات رفتاری یا تحصیلی هستند» قابل توجه است؛
به طوری که همه ساله گروه زیادی از دانش آموزان به دلیل همین اختلالات پادگیری در امتحانات
مردود شده مجبور به تکرار پایه یا ترک تحصیل میشوند. در سال تحصیلی ۷۹-۷۵ بیش از یکک
میلیون و چهارصد هزار نفر از چهارده میلیون دانش آموز دورة آموزش و پرورش عمومی
(ابتدایی و راهنمایی) مردود شده و بیش از ۴۰۰ هزار نفر از آنها ترکک تحصیل کردهاند. *
معلمان مدارس و والدین کودکان غالبا برای حل مشکلات آنان از روشهای قدیمی وگاه
منسوخ کمک میگیرند که علاوه بر صرف انرژی و وقت فراوان نه تنها حاصل چندانی به دثبال
ندارد» بلکه ممکن است موجب دلمردگی» سرخوردگی و عصبیت والدین و خستگی و از
بین رفتن علاقة دانش آموزان شود.
شناخت نوع اختلالات یادگیری و ریشهیابی آنها بهویژه در دورة دبستان و در درسهای
اصلی میتواند در رفع این مشکل کمک موئری باشد.
خواندن و نوشتن زبان فارسی از اهداف اصلی دور دبستان محسوب میشود و معمولا به این
درسها توجهی خاص مبذول میگردد. براسماس جدول ساعات هفتگی دانش آموزان - مصوب
پانصدوهفتادمین جلسة شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۱۳۷۳/۵/۱۳ -حدود ۳۹ درصد
از کل ساعات تحصیل داتش آموزان دورة دبستان را دروس املاء» انشاء و قرائت زبان فارسی
تشکیل میدهد که بیانگر توجه ویژة برنامهریزان درسی و سیاستگذاران آموزش و پرورش به
این درسها میباشد. از سوی دیگرء براساس مصوبة جلسة ۱۴۸ کمیسیون معین شورای عسالی
آموزش و پرورش (۷۹/۱۱/۷) دانش آموزان دورة دبستان در صورت احراز معدل ۱۰ و ۱۲-
به رغم داشتن یک یا دو نمرة زیر ده -قبول شناخته میشوند. البته درسهای فارسی و ریاضی
استثنا شده است و باید دانش آموزان نمره برای استفاده از تککماده در این دروس
بهدست آورند. در این پژوهش درس املای فارسی دورةدبستان برای بررسی انتخاب شده است.
خلاصه ماشینی:
جدول شمارهء 2-سهم غلطهای آموزشی دانشآموزان(درصد به کل) (به تصویر صفحه مراجعه شود) غلطهای املایی ناشی از بیدقتی دانشآموزان دورهء دبستان،بعد از غلطهای آموزشی بیشترین درصد غلطها را تشکیل میدهند؛به طوری که در مجموع 25 درصد غلطهای املایی پسران و 24 درصد غلطهای املایی دختران به دلیل بیدقتی آنها رخ میدهد.
جدول شمارهء 3-سهم غلطهای ناشی از بیدقتی دانشآموزان(درصد به کل) (به تصویر صفحه مراجعه شود) ضعف حساسیت شنوایی کودکان عامل دیگری است که در پایین آمدن نمرهء املای آنان مؤثر است،به طوری که 14 درصد غلطهای املایی پسران و 15 درصد غلطهای املایی دختران را موجب میشود.
جدول شمارهء 4-سهم غلطهای ناشی از ضعف حساسیت شنوایی(درصد به کل) (به تصویر صفحه مراجعه شود) سهم غلطهای دانشآموزان به دلیل ضعف حافظهء دیداری برای پسران و دختران 13 درصد است.
جدول شمارهء 6-سهم غلطهای املایی ناشی از نارسانویسی(درصد به کل) (به تصویر صفحه مراجعه شود) عامل دیگری که در کاهش نمرهء املای دانشآموزان،به ویژه دانشآموزان پسر،تأثیر دارد،ضعف حافظهء شنوایی است که موجب جا انداختن برخی از کلمات توسط آنها میشود.
پیشنهادهای پژوهش با توجه به یافتههای تحقیق میتوان موارد زیر را به عنوان پیشنهاد ارائه داد: برگزاری کلاسهای ضمن خدمت برای معلمان دورهء دبستان(و بازنگری در برنامههای درسی دورههای تربیت معلم)در زمینهء نحوهء آموزش زبان فارسی،با تأکید بر درس املاء(با توجه به اینکه حدود 40 درصد غلطهای املایی دانشآموزان از عدم برخورداری آنها از آموزش کافی و صحیح ناشی میشود).