خلاصه ماشینی:
نویسنده در مقدمهء نسبتا طولانی کتاب به کندوکاو دربارهء جایگاه فلسفهء تعلیم و تربیت میپردازد و ضمن تأکید بر لزوم تدوین فلسفههای تربیتی از نگاه اسلام،به چند ابهام اساسی در این زمینه اشاره میکند؛از جمله مفهوم علم از نظر اسلام و منزلت علم.
در این فصل،حیطههای گوناگونی از منزلت علم در اندیشهء اسلامی مورد اشاره قرار گرفته و عملا به سه بخش مجزا تقسیم شده است: -تعیین منزلت علم در مطالعات فلسفی و معرفتشناسی؛ -معرفی آیات،روایات و احکام اسلامی پیرامون مسائل علم؛ -جلوههایی از زندگی عالمان ربانی.
سه بخش دیگر کتاب،سه مقالهء جداگانه است که برای ارائه در سمینارها و مجامع علمی تدوین شده و هریک،موضوع خاص خود را از نگاه تعلیم و تربیتی مورد کاوش قرار داده است.
آخرین موضوع تحت عنوان"بلوغ در چشم دین"،به مطالعه دربارهء بلوغ از نگاه حقوق، جامعهشناسی،روانشناسی و تعلیم و تربیت و ادبیات میپردازد و سرانجام بلوغ از نگاه دین را با استناد به نظر سید بن طاووس دربارهء بلوغ مطرح میکند.