چکیده:
در مراحل مختلف تربیتی و تحصیلی، دوره متوسطه از لحاظ مبانی فلسفی، زیستی، روانی و اجتماعی دوره بسیار مهمی است؛ زیرا این دوره مقارن است با دوره و بلوغ و تحولات متعدد جسمانی، روانی و بروز استعدادهای عمومی و بهتدریج، استعدادهای اختصاصی. دوره متوسطه، دورهای انتقالی میان آموزش و زندگی و درایران گذر از آموزش عمومی به آموزش عالی و تخصصی است. در این دوره استفاده از راهنمای و مشاوره مورد تا کید بیشتر صاحب نظران تعلیم و ترییت قرار گرفته است. مقاله حاضر به این بحث مهم پرداخته و درباره دلایل ضرورت اجرای برنامه راهنمایی و مشاوره در نظام آموزش و پرورش و جایگاه راهنمایی و مشاوره در دور متوسطه، هم وظابف مشاوران و راههای ترییت و تامین آنان، سازمان اداری مشاوره، مراکز مشاوره و روانشناختی دانش آموزان و راههای تقویت و بهسازی برنامه راهنمایی و مشاوره در نظام آموزش و پرورش به تفصیل بحث کرده است و از وضعیت کمی دور متوسطه، رشتههای تحصیلی و مشاوران این دوره تصویری به دست داده است. این مقاله به وسیله آقای احمد صافی عضو هیات علمی دانشگاه و مدیر گروه پژوهشی راهنمایی و مشاوره پژوهشکده تعلیم و تریت به رشته تحریر در آمده است که بدین وسیله ازایشان شکر و قدردانی میشود.
خلاصه ماشینی:
جدول شمارهء 3 آمار دانشآموزان دورههای متوسطه و پیشدانشگاهی به تفکیک پایه و رشتهء تحصیلی سال 78-1377 (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار شمارهء 2 نمودار توزیع دانشآموزان دورهء متوسطه عمومی و فنی و حرفهای در سال تحصیلی 67-1366 (به تصویر صفحه مراجعه شود) آموزش متوسطهء عمومی نمودار توزیع دانشآموزان در مقطع متوسطه (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار توزیع دانشآموزان در سال اول متوسطهء عمومی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار توزیع دانشآموزان فنی و حرفهای در رشتههای خدمات،کشاورزی و صنعت (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار توزیع دانشآموزان در سال دوم متوسطهء عمومی بر حسب رشتههای تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار درصد توزیع دانشآموزان در سال سوم متوسطهء عمومی بر حسب رشتههای تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار درصد توزیع دانشآموزان در سال چهارم متوسطهء عمومی بر حسب رشتههای تحصیلی نمودار شمارهء 3 نمودار توزیع دانشآموزان دورهء متوسطهء عمومی،فنی و حرفهای در سال تحصیلی 78-77 (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار توزیع دانشآموزان در شاخههای نظری،فنی و حرفهای و کار و دانش (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار توزیع دانشآموزان در شاخههای نظری،فنی و حرفهای،کار دانش (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار توزیع دانشآموزان در پایههای دوم و سوم سال تحصیلی 78-1377 (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار توزیع دانشآموزان در پایهء دوم دبیرستان در سال تحصیلی 78-1377 (به تصویر صفحه مراجعه شود) توزیع دانشآموزان در رشتههای نظری پیشدانشگاهی (به تصویر صفحه مراجعه شود) توزیع دانشآموزان در پایهء سوم در رشتههای نظری 4-ضرورت برقراری ارتباط مناسب و متعادل بین نیروی انسانی تربیت شده و بازار کار باتوجه به رشد جمعیت ایران بهویژه جمعیت جوان،پیشبینی میشود که همهساله بیش از 2/1؟؟؟1میلیون نفر آمادهء ورود به بازار کار باشند که این امر برنامهریزی درازمدت را در دو زمینهء اساسی زیر میطلبد: الف:بالا بردن سطح مهارتها و تحصیلات افراد از طریق شکلگیری مناسب هرم تحصیلی و در نتیجه،تربیت نیروی انسانی کارآمد و واجد شرایط.