چکیده:
برآورد میزان شیوع اختناس آفشار روانی و شکوههای بدنی ناشی از آن و شناخت عوامل آموزشی و تربیتی موثردر بروز این نابهنجاریها در دانش آموزان غرب استان مازندران از اهداف عمده پژوهشی بوده که این مقاله از نتایج آن شکل گرفته است. بدین منظوره فرضیّههایی به ترتیب زیر صورت بندی شد.
1- بین نگرش دانشآموزان دییرستانی نسبت به تحصیل و میزان
احساس فشار روانی در آنان، رابط منفی وجود دارد.
2- بین نگرش دانش آموزان دییرستانی نسبت به تحصیل و میزان
شکوههای بدنی ناشی از فشار روانی در آنان، رابطه منفی وجود
دارد.
3 - بین نگرش دانشآموزان دبیرستانی نسبت به توانمندیهای
تحصیلی خویش و میزان احساس فشار روانی در آنن رابطه منفی
وجود دارد.
4 - بین نگرش دانشآموزان دبیرستانی نسبت به توانمتدیهای
تحصیلی خویش و میزان شکوههای بدنی ناشی از فشار روانی در
آنان رابطه منفی وجود دارد.
5- بین نگرش دانشآموزان دبیرستانی نسبت به نحوه برخورد
اولیای مدرسه با آنان و میزان فشار روانی که این دانش آموزان
احساس میکنند، رابطه منفی وجود دارد.
6- بین نگرش دانشآموزان دبیرستانی نسبت به نحوه برخورد
اولیای مدرسه با آنان و میزان شکوههای بدنی ناشی از فشار روانی در دانش آموزان، رابطه منفی وجود دارد.
برای آزمون فرضیههای بالا و برآورد میزان شیوع احساس فشار رواحی و شکوههای بدنی در جامعه مورد بررسی، از میان دانش آموزان دییرستانهای نظری روزانه,,نظام جدید شهرهای بخش غربی استان مازندران» نمونهای به حجم ۴۸۴ نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای و چند مرحلهای انتخاب شد. سپس
ذکّرش دانش آموزان نسبت به تحصیل، توانمندیهای تحصیلی خویش و نحوه ترخورد:اولیای مدرسه با آنان و رابطه این نگرشها با حساس فشار روّانی و شکوههای بدنی تجریه شده از سوی دانش آموزان، به وسیله سه پرسشنامه نگرش به سائل مدرسه مقیاس سنجش احساس فشار روانی و مقیاس سنجش شکوههای مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش حاضر روش توصیفی و از نوع همبستگی بوده
است. پس از گردآوری اطلاعات، دادههای استخراج شده در دو . سطح توصیفی (محاسبه شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی نمرههای آزمودنیها در هر یک مقیاسها) و (استفاده از آزمون نسبت و روش همبستگی و تحلیل رگرسیون) تجزبه و تحلیل شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها ببانگر آن است که با
اطیمنان ۹۵ درصده ۱۰ تا ۱۷ درصد از دانش آموزان جامعهای که نمونه از آن انتخاب شده بود، دارای احساس روانی از سطح بالای متوسط 5 سطح مرضی بودند. به علاوه، با اطمینان ۹۵
درصد، ٩ تا ۱6 درصد از دانش آموزان جامعهای که نمونه از آن انتخاب شده بود، دارای شکوههای بدنی ناشی از احساس فشار روانی از سطح بالای متوسط 5 سطح مرضی بودند. همچمین، به جز فرضیههای اول و دوم سایر فرضیههای پژوهش با بیش از ۹۹ درصد 9۹۹ در هزار) اطمینان تایید شدند.
نویسنده مقاله پس از یک مقدمه نسبتا طولانی به بیان مسله پرداخته است؟ فرضیهها و اهداف و نوع پژوهش و جامعه آماری را مورد تجزبه و تحلیل قرارداده و نتایج حاصل را در ده قسمت بیان کرده است. او در پایان، با توجه به بافتههای خویش، پیشنهاداتی را ارائه داده است که امید میرود مورد توجه اولیای آموزش و پرورش واقع شود. این مقاله را آقای دکترمحمد رضا نیکخو عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نوشته و برای درج,در ویژهنامة مشاوره و راهنمایی در اختبار فصلنامه قرار داده است که به این از ایشان تشکر میشود.
خلاصه ماشینی:
5-بین نگرش دانشآموزان دبیرستانی نسبت بهنحوهء برخورد اولیای مدرسه با آنان و میزان فشار روانی که این دانشآموزان احساس میکنند،رابطهء منفی وجود دارد.
5-بین نگرش دانشآموزان دبیرستانی نسبت بهنحوهء برخورد اولیای مدرسه با آنان و میزان فشار روانی که این دانشآموزان احساس میکنند،رابطهء منفی وجود دارد.
6-بین نگرش دانشآموزان دبیرستانی نسبت بهنحوهء برخورد اولیای مدرسه با آنان و میزان شکوههای بدنی ناشی از فشار روانی در این دانشآموزان،رابطهء منفی وجود دارد.
6-بین نگرش دانشآموزان دبیرستانی نسبت بهنحوهء برخورد اولیای مدرسه با آنان و میزان شکوههای بدنی ناشی از فشار روانی در این دانشآموزان،رابطهء منفی وجود دارد.
8-بررسی رابطهء میان نگرش دانشآموزان دبیرستانی نسبت بهنحوهء برخورد اولیای مدرسه با آنان و میزان شکوههای بدنی ناشی از فشار روانی که این دانشآموزا گزارش میکنند.
همبستگی بین این دو متغیر پس از حذف اثر دو متغیر نگرش نسبت به توانمندیهای تحصیلی خویش و نگرش نسبت بهنحوهء برخورد اولیای مدرسه با دانشآموزان،از رابطهء مورد بررسی،08/0 محاسبه شد که فقط 006/0 واریانس احساس فشار روانی را در دانشآموزان مورد بررسی تبیین میکند.
6-با بیش از 99 درصد(یا 999 در هزار)اطمینان(001/>P)،بین نگرش دانشآموزان دبیرستانی نسبت به توانمندیهای تحصیلی خویش و میزان شکوههای بدنی ناشی از فشار روانی در آنان همبستگی منفی وجود دارد.
10-بین ترکیب کلی متغیرهای سهگانهء نگرش نسبت به تحصیل،نگرش نسبت به توانمندیهای تحصیلی خویش و نگرش نسبت بهنحوهء برخورد اولیای مدرسه با دانشآموزان و متغیر شکوههای بدنی ناشی از فشار روانی،با بیش از 99 درصد(یا 999 در هزار)اطمینان(001/>P)همبستگی معنیدار( mrc 0/41 ù F 32/82 )وجود دارد.