چکیده:
پژوهش حاضر در درجه نخست تحقیقی بنیان گراست و نظریه امیل دورکیم در زمینه نقش جامعه در تعیین و تغییر ارزش های اجتماعی و تاثیر بی شائبه آن بر نهاد تعلیم و تربیت و اهداف نظام آموزشی رسمی را به محک آزمایش گذاشته است و البته، بالقوه می توان از نتایج آن جهت برنمه ریزی آموزشی و تعدیل اهداف نظام آموزش رسمی بهره گیری کرد.
سه سوال اساسی این پژوهش به تضاد ارزش های اجتماعی دانش آموز با سه گروه اجتماعی خانه، مدرسه و گروه همسالان و چگونگی هم نوایی دانش آموز با خواسته ها و ارزش های اجتماعی هر یک از این سه گروه مربوط می شود. هم چنین تلاش شده است تا نقش گرایش ها یا تضادهای ارزشی و هم چنین متغیرهایی نظیر سن، تحصیلات، شغل و گرایش های ارزشی سه گروه مورد نظر به مثابه متغیرهای مستقل و هم نوایی دانش آموز با خانه و مدرسه به مثابه متغیرهای وابسته در نظر گرفته شده است.
در این پژوهش از روش های آماری گوناگونی نظیر شاخص های پراکندگی، درصدها، ضرایب هم بستگی و.. بهره گیری شده و هر یک از گروه های مورد نظر و خود دانش آموز - یعنی جمعا پنج طیف - با استفاده از روش لیکرت و گاتمن با سوالات مشابه ساخته شده و هم نوایی دانش آموز با استفاده از سوالاتی که ناظر بر عملکرد واقعی دانش آموز در خانه و مدرسه بوده است، جداگانه بررسی شده و موارد یاد شده به کمک متغیرهای مستقل تبیین گردیده است. روش نمونه گیری، خوشه ای چند درجه ای و تصادفی و حجم نمنه 312 نفر از دانش آموزان دختر در پایان دوره متوسطه در "دبیرستان های دولتی عادی" بوده است. اطلاعات از طریق مطالعات میدانی پیش آزمون و سپس با روش پیمایشی جمع آوری شده است.
خلاصه ماشینی:
متغیرهای مستقل: -تضاد ارزشهای اجتماعی منظور،اختلاف نمرههای حاصل از گرایش به ارزشهای اجتماعی بین دانشآموز و گروههای زیر است: -خانه:جمع نمرات گرایش مادر+جمع نمرات گرایش پدر -مدرسه:جمع نمرات گرایش امور تربیتی -همسالان:جمع نمرات گرایش دوستان صمیمی *تذکر:این متغیر مرکب،با توجه به سؤالات پژوهش به صورت متغیر وابسته نیز در نظر گرفته شده است.
ت)از آنجا که رویگردانی دانشآموزان از امور تربیتی یا مدرسه نه تنها هیچیک از مشکلات آنان را حل نمیکند بلکه برای آنها مشکلآفرین است و حتی از همنوایی آنان با خانه میکاهد،پیشنهاد میشود خانوادهها از انتقاد زیاد و غیرمنطقی در مورد مدرسه،امور تربیتی و بهطور کلی دیدگاههای ارزشی نظام رسمی آموزش و پرورش جدا اجتناب ورزند و سعی کنند از طریق تماس و ارتباط با مدرسه و دستاندرکاران و مراجع ذی صلاح بالاتر،مسائل اخلاقی و مشکلات مربط به تفاوت ارزشهای اجتماعی خانه و مدرسه را مرتفع نمایند و بدون هرگونه مصلحتگرایی،نظریات و دیدگاههای خود را صریحا اعلام و انتظارات خود را از مدرسه و نظام آموزشی ابراز کنند.