Skip to main content
فهرست مقالات

تحول هویت ملی دانش آ‌موزان در دوره های تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهر

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 57 تا 74)

کلید واژه های ماشینی : هویت ملی، شکل‌گیری هویت ملی، دانش‌آموزان، احساس تعلق به هویت ملی، تعلق به هویت ملی، شکل‌گیری هویت ملی در دانش‌آموزان، شکل‌گیری هویت ملی دانش‌آموزان، متوسطه، آموزش و پرورش، عدم شکل‌گیری هویت ملی

خلاصه ماشینی:

"روش این تحقیق از نوع پس‌رویدادی است و نظریات‌ آزمودنی‌های پژوهش-که شامل 240 نفر از دانش‌آموزان دختر سه‌ دورهء تحصیلی است-با استفاده از پرسش‌نامه جمع‌آوری شده و از طریق روش‌های آماری مجذور کای،کروسکال والیس و ویلکاکسون مورد تحلیل قرار گرفته که نتایج آن از این قرار است: 1-فرضیهء مبنی بر وجود احساس تعلق به هویت ملی در دانش‌آموزان دوره‌های تحصیلی ابتدایی،راهنمایی و متوسطه تأیید نشد. جنبهء دیگر، جنبهء اجتماعی(جامعه‌شناسی)است که در این بخش،هویت‌یابی و شکل‌گیری هویت ملی‌ همهء دانش‌آموزان به عنوان جامعهء آموزشی و گردانندگان جامعهء فردا اهمیت می‌یابد و مجموعهء این دو عامل در نظام آموزش و پرورش برای دست‌یابی به اهداف زیر موردنظر قرار می‌گیرد:1-ایجاد وحدت و وفاق ملی؛2-رشد و تکامل انسان‌ها،توسعهء هوشیاری‌ گروهی و افزایش خودباوری و اعتماد به نفس؛3-تداوم و اعتلای هویت فرهنگی و ظهور تمدن و توسعه؛4-ایجاد صمیمیت در نظام آموزش؛5-مانعی در برابر تهاجم فرهنگی؛ (*)عبارت حس تعلق به هویت ملی ممکن است قدری نامأنوس به نظر آید؛چرا که در مفهوم کلی هویت‌ ملی به گرایش‌ها نیز پرداخته می‌شود اما از آن‌جا که این پژوهش بر حیطهء عاطفی در هویت ملی تأکید دارد و عبارت مناسب‌تری نیز نیافته 1-4 و هم در عین حال،این عبارت در تحقیقات گذشته هم به کار رفته است،به ناگزیر از آن استفاده کرده‌ایم. با توجه به این‌که در همهء پژوهش‌های انجام شده بر لزوم شکل‌گیری هویت ملی در افراد (دانش‌آموزان)تأکید شده است ولی به وضعیت موجود دانش‌آموزان در احساس تعلق به‌ هویت ملی و بررسی فاصله بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در نظام آموزشی پرداخته نشده است،پژوهش حاضر به‌طور اخص به تبیین‌ این امر می‌پردازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.