Skip to main content
فهرست مقالات

عوامل اجتماعی تعلیم و تربیت

نویسنده:

ISC (32 صفحه - از 75 تا 106)

کلید واژه های ماشینی : ارتباطات، اجتماعی، تعلیم و تربیت، خانواده، عوامل اجتماعی تعلیم و تربیت، کودک، جامعه، آموزش، نظام تعلیم و تربیت، مهارت‌های

خلاصه ماشینی: "بدیهی است وابسته کردن طفل به علایق خانوادگی به طوری که‌ او را مطلقا به والدینش وابسته کند و در او این احساس را ایجاد کند که هرگز قادر نیست‌ روابطی جز آن‌چه در خانواده دارد و در هیچ جای دیگر برقرار سازد صحیح نیست،بدون‌ شک،این نیز درست نخواهد بود که با کودک همواره مانند یک‌"بزرگ‌سال بالقوه‌"رفتار شود و او دائما در معرض انجام کارهای سخت قرار گیرد؛زیرا در این صورت،او هرگز به‌ طور کاملا راحت و با اعتماد از کودکی خود لذت نخواهد برد و زندگی خویش را در همان‌ سن خاص احساس نخواهد کرد. آیا در این وضعیت پیچیده و در برابر این‌ حمله و هجوم فرهنگی عاطفه و احساسی محکم و پایدار که زمینه را برای نظم بخشیدن به‌ ذهنیت آنان فراهم سازد،در کودکان مستقر می‌شود؟آیا همین دلایل کافی نیست برای‌ این‌که بدانیم چرا امروزه مردم در مورد بنیان‌های اخلاق فردی و اجتماعی این‌همه احساس‌ خلأ می‌کنند؟آیا زمینه‌های دگرگونی اخلاقی به جای نظم پایدار"خود"و"جامعه‌"،حاصل‌ تغییر قاطع در ماهیت ارتباطات نیست و بالاخره آیا تبیین توسعه و رشد گستاخی‌ها، و اندالیسم و تجاوز به حقوق دیگران و مفاهیم مقدس انسانی و خاصه‌های فرد و گروه و آداب و رسوم به خطر نیفتاده است؟ اینها سؤالاتی هستند که در تعلیم و تربیت کنونی اهمیت حیاتی دارند اما آن‌چه که به‌ طور واضح ملاحظه کردیم آن است که احتمالا همهء این موارد ریشه در تأثیر وسایل ارتباط جمعی به منزلهء یک عامل مهم تعلیم و تربیت توده‌گیر و چندبعدی در جامعه دارد؛ آموزشی که از نظام تربیتی رسمی جامعه کاملا مستقل است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.