Skip to main content
فهرست مقالات

گرایشهای جدید در جامعه شناسی آموزش و پرورش فرانسه

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 125 تا 142)

کلید واژه های ماشینی : گرایش‌های جدید در جامعه‌شناسی آموزش، دانش‌آموز، آموزش و پرورش فرانسه، جامعه، اجتماعی، جامعه‌شناسی، مدرسه، دبیرستان، شکل‌گیری تجربهء آموزشی دانش‌آموزان، تجربهء آموزشی دانش‌آموز

خلاصه ماشینی:

"در سال‌های قبل از 1980،جامعه‌شناسی آموزش و پرورش‌ کم‌وبیش از حوزهء سنت دورکیمی و جامعه‌شناسی اثباتی(Positivisme)پا فراتر نمی‌گذاشت و پژوهش‌های خود را بر روی چند محور مهم مانند باز تولید نابرابری‌های‌ اجتماعی از طریق نظام آموزشی،تحرک اجتماعی،عوامل اجتماعی افت تحصیلی و غیره‌ متمرکز کرده بود؛درحالی‌که در امریکا از زمان شکل‌گیری مکتب شیکاگو،جامعه‌شناسی‌ شاهد زایش و گسترش گرایش‌های کیفی بسیاری بوده است که به تدریج به صورت ابزار مؤثر مشاهده و درک مسائل پیچیدهء محیطهای آموزشی درآمده و مفاهیم اساسی این‌ حوزه را غنا بخشیده‌اند. آن‌چه گرایش‌های جدید کیفی را در حوزهء جامعه‌شناسی آموزش و پرورش به هم‌ مربوط می‌کند،توجه خاص آنها به دانش‌آموز به عنوان فردی خودمختار و خودویژه و نه‌ فقط عضو یک جمع بزرگ‌تر یا عضو نهادهایی مانند خانواده و مدرسه و نیز تلاش برای‌ مشاهده و توضیح این فرد اجتماعی از درون و از زاویهء فرهنگ،تمایلات و تجربه‌های‌ فردی اوست. عامل سومی که در شکل‌گیری تجربهء آموزشی فرد نقش مهمی ایفا می‌کند،نظام‌ فرهنگی است که در آن بازیگر اجتماعی به نوعی داوری فردی نسبت به دروس و فعالیت‌های آموزشی دست می‌یابد؛برای مثال علاقه‌مند بودن به ریاضیات،کارهای فنی و عملی،دروس ادبی و هنر و زیست‌شناسی،در شکل‌گیری مسیر آیندهء حرفه‌ای دانش‌آموز تأثیر فراوانی دارد. شارلو شکست آموزشی(مردودی،نمرات بد، ترک تحصیل،فرستاده شدن به رشته‌ای که مورد علاقهء دانش‌آموزان نیست)را فقط نتیجهء مشکلات مربوط به طبقهء اجتماعی یا خانواده‌ای که فرد بدان تعلق دارد نمی‌داند بلکه گذشته‌ از این مشکلات،مسائلی که در سال‌های تحصیلی در مسیر دانش‌آموز اتفاق افتاده است و تاریخ فردی خود دانش‌آموز را هم بسیار مهم تلقی می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.