Skip to main content
فهرست مقالات

کاربرد روش حل مسأله در آموزش علوم

نویسنده:

(36 صفحه - از 11 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : حل مسأله ،اطلاعات ،آموزش ،حل مسأله در آموزش علوم ،دانش ،روش حل مسأله در آموزش ،دانش‌آموزان ،فرایند ،معلم ،فرایند حل مسأله ،فرضیه ،روش ،آموزش علوم ،مهارت‌های ،کاربرد روش حل مسأله ،تفکر ،جمع‌آوری ،جمع‌آوری اطلاعات ،شواهد ،آموزش و یادگیری ،آزمایش ،تجربیات ،جمع‌آوری اطلاعات و بررسی شواهد ،ذهنی ،آموزش و یادگیری علوم ،موقعیت ،نگرش ،شناخت ،فرایند یاددهی ،جریان حل مسأله

خلاصه ماشینی:

"گسترش روزافروزن مرزهای علم و دانش از یک سو و مسأله آموزش،یادگیری و کاربست یافته‌های علمی از سوی دیگر،همواره این پرسش اساسی را فراروی دانشمندان و متخصصان تعلیم و تربیت قرار داده است که مدارس چگونه و با چه روش‌هایی باید فرایند آموزش و یادگیری علوم را برنامه‌ریزی و اجرا کنند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) (حلقهء بازخورد) نمودار الگوی نظام‌مند حل مسأله‌ * فرض‌های اساسی برای استفاده از فرایند حل مسأله در تدریس علوم 1-هدف‌های آموزش علوم در نهایت باید نشان دادن بعضی از نتایج علوم در چهارچوب روشی باشد که علوم بر اساس همان روش به وجود آمده و مورد آزمون قرار گرفته است این روش همان روش حل مسأله یا پژوهش است که از طریق آن دانش آموزان‌ دربارهء مسائل علمی طرح شده از سوی دانشمندان،تجربیات مربوط به آنها،داده‌های به‌ دست آمده و این‌که چگونه این داده‌ها به صورت علمی در آمده‌اند،اطلاعات ارزنده‌ای‌ کسب می‌کنند،افزون بر این،آموزش علوم به روش حل مسأله مجموعه‌ای از دانش‌ها، مهارت‌ها و نگرش‌های معنادار و پایدار در یادگیرندگان ایجاد خواهد کرد که می‌تواند در یادگیری‌های بعدی و حل مسائل متعدد زندگی آنان مؤثر باشد. با توجه به شرایط و ویژگی‌های این روش، معلمان باید قبل از تهیهء طرح درس و اجرای آن در کلاس به نکات زیر توجه کنند:(23) 1-زمان:روش حل مسأله در مقایسه با سایر روش‌های یاددهی-یاددگیری به زمان‌ بیش‌تری نیاز دارد؛زیرا در جریان آن دانش آموزان باید برای جمع‌آوری اطلاعات به منابع‌ و مآخذ مختلف مراجعه کنند،در صورت نیاز ابزار و وسایلی را به کار بگیرند،به آزمایش‌ و فعالیت‌های عملی بپردازند و با معلم و هم کلاسان خود بحث و گفت‌وگو و تبادل نظر داشته باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.