Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه سازندگی یادگیری و کاربردهای آموزشی آن

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 61 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : نظریهء سازندگی یادگیری ،آموزش ،سازندگی یادگیری و کاربردهای آموزشی ،نظریهء سازندگی ،فلسفه ،نظریه سازندگی یادگیری و کاربردهای ،دانش ،فلسفهء نسبیت‌گرایی ،معلم ،فلسفهء زیر بنای نظریه‌ها ،روان‌شناسی ،روش آموزشی ،آموزش شاگرد محوری ،واقع‌گرایی و نظریهء سازندگی یادگیری ،فلسفهء نسبیت‌گرایی و روان‌شناسی سازندگی ،فلسفهء واقع‌گرایی ،بنای نظریهء یادگیری سازندگی ،فلسفهء واقع‌گرایی و نظریهء سازندگی ،واقع‌گرایی ،روش آموزش شاگرد محور ،پیروان نظریهء سازندگی ،روان‌شناسی وابسته به فلسفهء نسبیت‌گرایی ،ارزش‌یابی ،آموزش شاگرد محور ارزش‌یابی ،یادگیری برخاسته از فلسفهء نسبیت‌گرایی ،روش آموزش مبتنی بر سازندگی ،دریسکول ،روان‌شناسی‌های وابسته به فلسفهء واقع‌گرایی ،ذهن ،اندیشه‌ها

خلاصه ماشینی:

"او در مورد فلسفهء واقع‌گرایی یا عینیت‌گرایی این مطلب را ذکر می‌کند که طبق‌ این دیدگاه در جهان چیزی به نام دانش عینی وجود دارد که معلم به‌ کمک زبان می‌تواند آن را به شاگردان خود منتقل کند اما در معرفی‌ فلسفهء نسبیت‌گرایی می‌گوید که در این فلسفه،اشیا همواره نسبت به‌ یک دیگر مورد داوری قرار می‌گیرند و چیزی به اسم دانش عینی و مستقل از یادگیرنده وجود ندارد. نظریه‌پردازان وابسته به رویکرد خبرپردازی نیز بر این‌ فرض پای می‌فشرند که دانش در بیرون از یادگیرنده قرار دارد و یادگیری عبارت است از انتقال این دانش به درون ذهن او. "(ص‌194) بر خلاف روان‌شناسی‌های وابسته به فلسفهء واقع‌گرایی یا عینیت‌گرایی-از جمله‌ رفتارگرایی و خبرپردازی-که واقعیت هستی را مستقل از ذهن و در خارج از یادگیرنده‌ تصور می‌کنند و دانش‌اندوزی را انتقال واقعیت مستقل خارج از ذهن یادگیرنده به ذهن او می‌دانند،نظریه‌های روان‌شناسی وابسته به فلسفهء نسبیت‌گرایی-از جمله نظریهء سازندگی- بر این باورند که دانش به وسیلهء یادگیرنده ساخته می‌شود. در همهء این نظریه‌ها فرض بر این است که‌ یادگیرنده در جریان یادگیری فعال است و دانش توسط او ساخته می‌شود نه این‌که یادگیرنده‌ نسخه‌ای از واقعیت جهان پیرامون را در ذهن خود ذخیره می‌کند. نیز می‌توان گفت:"سازندگی به‌ آن دیدگاهی گفته می‌شود که معتقد است یادگیری معنی‌دار زمانی رخ می‌دهد که‌ یادگیرندگان از اندیشه‌ها و تجارب خود تفسیرهای شخصی به عمل می‌آورند"(بایلر18و اسنومن‌199319،ص 704). کاربردهای آموزشی نظریهء سازندگی با توجه به توضیحاتی که پیش از این بیان شد،کاملا آشکار است که روش آموزشی‌ مبتنی بر سازندگی باید بر فعالیت یادگیرنده تأکید کند و به اصطلاح شاگرد محور باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.