Skip to main content
فهرست مقالات

روش آموزش ریاضی در مدارس دوره ابتدایی ژاپن

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 107 تا 124)

کلید واژه های ماشینی : کلاس درس، معلمان، فعالیت‌های آموزشی کلاس درس ریاضی، آموزش، فرایند یاددهی، دانش‌آموزان، روش آموزش ریاضی معلمان ژاپنی، ژاپن، دانش، کلاس درس ریاضی

خلاصه ماشینی:

"آنها به جای این که نقش خود را در حد تأیید یا رد پاسخ‌های دانش آموزان در کلاس درس‌ پایین بیاورند،به فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای تبادل نظر و تعامل میان دانش آموزان در ارتباط با مسأله،فهم آن و یافتن راه‌های مناسب برای حل آن معطوف می‌دارند و براین مهم‌ تأکید می‌کنند که فقط پاسخ مسأله کافی نیست؛و چرایی‌ها و چگونگی‌ها نیز در فرایند حل‌ مسأله بسیار مهم و حیاتی هستند(3،6،7 و 9). در این فرایند،آن‌چه بیش از همه مورد توجه جدی قرار می‌گیرد،تهیهء طرح درس به شکلی است که امکان و فرصت تفکر را به دانش آموزان می‌دهد و واقعا به‌ عنوان یک راهنمای عملی در ترغیب دانش آموزان به تفکر بیشتر در مسائل ریاضی و یافتن‌ راه حل‌های مختلف به آنها کمک می‌کند. *فرصت برای فکر کردن؛ارائهء فرصت کافی به دانش آموزان در کلاس درس و زیر نظر معلم برای‌ اندیشیدن دربارهء مسأله ارائه شده و کوشش برای یافتن راه حل مناسب معلمان ژاپنی در تدریس و حل مسائل ریاضی در کلاس درس بیش از کمیت به کیفیت‌ جریان آموزش و حل مسأله توجه دارند. معلمان و دانش آموزان این کار را به صورت مشارکتی انجام می‌دهند و می‌کوشند برای سؤالات زیر پاسخ‌های مناسب پیدا کنند: -چه فعالیت‌هایی برای کمک به یک دیگر در کلاس درس باید انجام دهیم؟ -در این هفته،مهم‌ترین نکتهء آزار دهنده در کلاس درس چه بود؟ -چگونه می‌توانیم کلاس درسی دوست داشتنی داشته باشیم؟ -چگونه می‌توانیم کلاس درس بهتری را سازمان‌دهی کنیم؟ اندیشیدن به سؤالات یاد شده و ارائهء پاسخ‌های گوناگون در واقع نوعی انتقاد از خود21 را در میان دانش آموزان و معلم به وجود می‌آورد و سبب می‌شود که دانش آموزان مسؤولانه‌تر با فعالیت‌های آموزشی کلاس و مدرسه روبه‌رو شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.