چکیده:
نوسنده فقاله پس از جخسّت و جوهای فراوان» در مرحلة نخست
پژوهش حاضر به جمعآوری و طبقهبندی تجارب و اطلاعات
سالمللی و-داخلی .سپس توجه به تاریخچه» مبانی نظری
وراهکارهای اجرایی» اگوی را برای ارتقای مستمر کبفیت. برتامة
درملی ۱ دور ابتذانی دز نظر گرفته.است. پس از آزمون اولیه و انججام
تکمیلی الکوی پیشنهادی شامل فلسفه» هدف. مبانی
نظری» شاخصها چارچوب ادراکی و شمای کلی الگو به
وسیلة پرسشنامه و مصاححه در حجم نمونهای شامل 150 مدیر
مدرسه دور ابتدایه 3۰۰ دوره ابتدای از مناطق مختلفی
آموزش و پرورش شهر تهران و ۰ ۵ نفر عضو هیات علمی (دکترای
مدیریت آموزشی و برنامهریزی درسی) و ۵۰ نتفر کارشناس دورة
ابتدایی وزارت آموزش و پرورش را در نظر گرفته و سپس وارد
عرصة اعتار بخشی شده است قابل ذکر است که قبل از اجرای
نهایی» دوایی و اعتبار پرسشنامه نظرسنجی تعیین میزان
مطلوست اگوی پیشنهای» به دست آمده است. در این مقاله
در این مقاله نوسنده محترم از روش نمونه گیری تصادفی و خوشهای
استفاده کرده و در تجزیه و تحلیل آماری از نرمافزارهای SPSS/PC و آزموی دو سویة- T. Student و آزمونهای تک متغیری خوی
برازندگی کولموگروف - اسمیرنی؟ استفاده شده است.
در مجموع» یافتههای پژوهش شامل نتایج مطالعه کتابخانهای و
مطالعة میدانی ۱حطة عملی موردنظر) است. حاصل بخش اول این
بافتهها به تدوین اگوی پیشنهادی منجر شد که در مرحلة بعدی
صحت آزمون مورد اعتار بخشی قرار گرفت. تجزبه و تحلیل
اطلاعات نشان میدهد که میزان مطلویت الگو در حوزة؟ متخصصان
دانشگاههاء کارشناسان آموزش و پرورش» مدیران و معلمان مدارس
ادلی به تریب 95/3 درصد» 6|۹۱ درصد، 90/4 درصد و
91 درصد (در حد بسیار مناسب و مناسب) بودهاست؟ بنابراین» با
اطمینان میتوان گفت که الکوی یشاهادی عملی در
ارتقای مستمر کبفیت آموزش و پرورش دورة ابتدایی/ مناسب و قابل
اراته است-
این مقاله را آقای دکترحبدرتوراتی نوشته و در اختبار فصلنامه
قرار داده است. که به این وسیله از یشان سپاسگزاری میشود.
خلاصه ماشینی:
بنابراین،در پژوهش حاضر با عنایت به موارد ذکر شده،سعی شده است الگویی متناسب با شرایط فرهنگی،اقتصادی،اجتماعی آموزش و پرورش کشورمان برای ارتقای مستمر کیفیت در فرایند برنامهء درسی دورهء ابتدایی ارائه گردد.
بدین لحاظ،در پیشینهء پژوهش ابتدا تاریخچه و مبانی نظری مدیریت کیفی جامع و ارتقای مستمر کیفیت برنامه درسی مطرح شده و سپس تجاربی چند در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته است که در این قسمت به طور اجمال به آنها اشاره میشود.
>اهداف پژوهش هدف کلی: -تدوین و ارائهء اگویی برای ارتقای مستمر کیفیت در فرایند برنامهء درسی دورهء ابتدایی با توجه به شرایط فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی کشور(؟18؟).
>روش پژوهش در این پژوهش پس از جستوجوی ادبیات و منابع بینالمللی و داخلی در زمینهء مدیریت کیفی جامع و ارتقای مستمر کیفیت،خصوصا در عرصهء آموزش و پرورش،متون منتخب جمعآوری و طبقهبندی شد و با توجه به موضوع اصلی تحقیق،تاریخچه،مبانی نظری،راهکارهای اجرایی و تجارب جهانی به دست آمده مورد بررسی دقیق قرار گرفت.
>ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش،ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه و فرم نظرخواهی در مورد الگوی تدوین شده برای ارتقای مستمر کیفیت برنامهء درسی دورهء ابتدایی است که میزان روایی و اعتبار آن قبل از اجرا به دست آمد.
با توجه به ضرورت اجتنابناپذیر کاربرد مدیریت کیفی جامع و ارتقای مستمر کیفیت در آموزش و پرورش-خصوصا در دورهء ابتدایی-الگوی نهایی که حاصل این پژوهش است جهت بررسی و اجرا ارائه میشود.
2-فرهنگ مدیریت کیفی جامع و تعهد به ارتقای مستمر کیفیت در همهء سطوح آموزش و پرورش کشور گسترش یابد(فراهم بودن زمینههای مساعد را پژوهش نشان داده است)و تلاش برای نهادینه شدن آن تداوم یابد.