Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی ارتباط بین عوامل شخصیتی و پیشرفت تحصیلی ریاضیات در دانش آموزان سال اول دبیرستان (عمومی)

نویسنده:

(24 صفحه - از 71 تا 94)

کلید واژه های ماشینی : دانش‌آموزان ،پیشرفت تحصیلی ،موضع کنترل ،پیشرفت تحصیلی ریاضیات ،خودباوری ،عزت‌نفس ،عوامل شخصیتی و پیشرفت تحصیلی ،نمره ،موضع کنترل دانش‌آموزانی ،موضع کنترل درونی ،قوی ،ریاضیات در دانش‌آموزان سال ،خودباوری مثبت ،پیشرفت تحصیلی ریاضیات نشان ،میانگین موضع کنترل دانش‌آموزانی ،میانگین موضع کنترل دانش‌آموزان قوی ،عوامل شخصیتی ،خودباوری دانش‌آموزانی ،پیشرفت تحصیلی ریاضیات دانش‌آموزان سال ،ریاضیات نمرات ،ریاضیات قوی ،موضع کنترل دانش‌آموزان قوی نسبت ،میانگین موضع کنترل دانش‌آموزان ضعیف ،شکست ،خودباوری و موضع کنترل ،میانگین خودباوری دانش‌آموزانی ،دانش‌آموزان سال اول ،کنترل درونی و خودباوری مثبت‌تری ،میانگین خودباوری دانش‌آموزان قوی ،خودباوری و پیشرفت تحصیلی

خلاصه ماشینی:

"لذا جهت دست یافتن به پاسخی مستدل برای سؤال‌ یاد شده،دو گروه از دانش‌آموزان سال اول دبیرستان(عمومی)را که یک گروه از آن‌ها در ریاضیات قوی و گروه دیگر در این درس ضعیف بودند،انتخاب کردیم و سه عامل مهم‌ شخصیتی-یعنی عزت نفس،موضع کنترل و خودباوری-را در بین آنها مورد بررسی قرار دادیم. هم‌چنین‌ هم‌بستگی‌های یاد شده نشان می‌دهد که بین عزت نفس،خودباوری و پیشرفت تحصیلی‌ هم‌بستگی مثبت وجود دارد؛یعنی،هرچه دانش‌آموزان از عزت نفس بالاتر و خودباوری‌ مثبت‌تری برخورداری باشند،پیشرفت تحصیلی بهتری خواهند داشت اما شدت این‌ هم‌بستگی در دانش‌آموزانی که در ریاضیات قوی هستند،بیش تر است. >جدول سوم: جدول آزمون آماری برای فرضیه اول (به تصویر صفحه مراجعه شود) چون tc محاسبه شده(82/3)از t جدول(32/2)با درجات آزادی 148 بزرگ‌تر است،فرض صفر رد می‌شود و با 99 درصد اطمینان این نتیجه گرفته می‌شود که بین میانگین‌ عزت نفس دانش‌آموزانی که ریاضیات آن‌ها قوی است و دانش‌آموزانی که ریاضیات آن‌ها ضعیف می‌باشد،اختالف معناداری وجود دارد. >جدول ششم: جدول آزمون آماری برای فرضیهء دوم (به تصویر صفحه مراجعه شود) چون tc محاسبه شده(11/2)از t جدول(64/1)با درجات آزادی 148 بزرگ‌تر است،بنابر این فرض صفر رد می‌شود و با 95 درصد اطمینان این نتیجه به دست می‌آید که‌ بین میانگین خورباوری دانش‌آموزانی که در ریاضیات قوی هستند و دانش‌آموزانی که در این درس ضعیف‌اند،اختلاف معناداری وجود دارد. >جدول نهم: جدول آزمون آماری برای فرضیهء سوم: (به تصویر صفحه مراجعه شود) چون tc محاسبه شده(57/4)از t جدول(32/2)با درجات آزادگی 148 بزرگ‌تر است بنابر این،فرض صفر رد می‌شود و با 99 درصد اطمینان این نتیجه به دست می‌آید که‌ بین موضع کنترل دانش‌آموزانی که ریاضیات آن‌ها قوی می‌باشد و دانش‌آموزانی که‌ ریاضیات آن‌ها ضعیف است،اختلاف معناداری وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.