چکیده:
پژدهشی راکه در بر داورید به بررسی تاثیر آموزش مهارتهای
اجتماعی بر میانگین نمرة انشای دانشآموزان پایة سوم ابتدایی
میپردازد و هدف ان ی بردن به میزان تایر آموزش مهارتهای
اجتماعی بر میانگین.نمرة انشای دانش آموزان دورة ابتدایی است.
نوسندگان در این پژوهش فرضبههای زیر را مورد بررسی
قرار داده است
۱ - آموزش مهارتهای اجتماعی میانگین نمره انشای
دانش آموزان پایه سوم را افزایش میدهد.
2- میانگین نمره انشا در دانشآموزان دختر و پسر پایه سوم
ابتدایی که آموزش مهارتهای اجتماعی را گذراندهاند، بت به
آتان که با این مهارتها شا شدهاند» تفاوت معناداری دارد. :
شرکتکنندگان در این تحقیق آزمایشی ۷۰ دانشآموز پسر و
۷0 دانشآموز دختر پایه سوم ابتدایی بودند که به صورت تصادفی
ساده از دستانهای شهرستان ساوه انتغاب شدند. 35 نفر از پسرات
و دختران به حکم قرعه و به صورت تصادقی در گروه آزمایش و 35 نفر از هر کدام در گروه گواه قرار گرفتند. ابزار تحقیق آزمون انشا بود
که به عنوان پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. متغیر مستقل آموزش
مهارتهای اجتماعی بود که براساس مهارتهای مطرح شده استفنز
و بام شورت متخصصان طی هشت جلسه به افراد گروه آزمایش
آموزش داده شد.
نتایج تحقیق شان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی میانگین
نمره اتشای دانشآموزان پایه سوم ابتدایی را افزاش میدهد. بین
مپانگین نمرة انشای دانش آموزان پسر و دختری که مهارتهای
اجتماعی به آنها آموزش داده شده بود» تفاوت معناداری وجود
نداشت.
این مقاله را سرکارخانم شیرین امین مقدسی به راهنمایی جناب
آقای دکترسیداحمد احمدی نوشنه و دز اخشار فتصلنامه قرار داده
است که به این وسیله از آنها قدرذانی میشود.
خلاصه ماشینی:
2-میانگین نمرهء انشا در دانشآموزان دختر و پسر پایهء سوم ابتدایی که آموزش مهارتهای اجتماعی را گذاراندهاند،نسبت به آنان که با این مهارت آشنا نشدهاند،تفاوت معناداری دارد.
نتایج تحقیق نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی میانگین نمرهء انشای دانشآموزان پایهء سوم ابتدایی را افزایش میدهد.
جدول 1-مقایسهء میانگین نمرهء انشای دانشآموزان پایهء سوم در پیش آزمون و پس آزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول یک نشان میدهد که t به دست آمده در پس آزمون از t جدول در سطح 5 درصد اطمینان بیشتر است و تأثیر متغیر مستقل را میرساند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 1-مقایسهء میانگینهای پیش آزمون و پس آزمون انشا در گروههای آزمایش و گواه فرضیهء دوم تحقیق:میانگین نمرهء انشای دانشآموزان دختر و پسر پایهء سوم ابتدایی که آموزش مهارتهای اجتماعی را دریافت کردهاند،نسبت به کسانی که این مهارتها را آموزش ندیدهاند،تفاوت معناداری دارد.
>بحث و نتیجهگیری از نتایج این تحقیق میتوان استنباط کرد کهآموزش مهارتهای اجتماعی باعث افزایش میانگین نمرات انشای دانشآموزان پایهء سوم ابتدایی شده است (07/4 a 05/0> p ،جدول 1).
F مشاهده شده در تحلیل واریانس(جدول 3)نیز از F جدول در سطح بیش از 001/0 بزرگ تر است و نشان میدهد که با در نظر گرفتن متغیر جنسیت و پیش آزمون به عنوان متغیرهای مداخله کننده با توان آزمون 1 متغیر مستقل بر متغیر وابسته تأثیر داشته و آموزش مهارتهای اجتماعی میانگین نمرات انشای دانشآموزان پایهء سوم را افزایش داده است.
همانگونه که در جدول 4 آمده است،میانگین نمرهء انشای دختران و پسران دانشآموز پایهء سوم ابتدایی تفاوت معناداری نداشته و در هر دو جنس مهارتهای اجتماعی باعث افزایش میانگین نمرهء انشا شده است.