Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تحولات کارایی درونی نظام آموزش و پرورش عمومی کشور (از 70 - 71 تا 77 - 78)

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 11 تا 36)

کلید واژه های ماشینی : تحولات کارایی درونی نظام آموزش، بررسی تحولات کارایی درونی نظام، آموزش، نظام آموزش و پرورش عمومی، ترک تحصیل، پایه، دانش‌آموزان، شاخص‌های اندازه‌گیری کارایی درونی، دختران، نرخ ترک تحصیل پایهء تحصیلی

خلاصه ماشینی:

"«فصلنامه» مقدمه همه ساله نزدیک به دو میلیون کودک با ثبت نام در پایهء اول دبستان،تحصیل خود را در نظام رسمی آموزش و پرورش ایران آغاز می‌کنند اما آیا همه آنها می‌تواند آن‌طور که‌ برنامه‌ریزان،خانواده‌ها و خود انتظار دارند،پایه‌های تحصیلی را یکی پس از دیگری با موفقیت پشت سر گذارند؟چه تعدادی از آنها می‌توانند دورهء آموزش و پرورش عمومی‌ (هشت ساله ابتدایی و راهنمایی تحصیلی)را بدون مردودی و تکرار پایه یا ترک تحصیل به‌ پایان رسانند و چه تعداد از آنها ترک تحصیل را بر ادامهء آن ترجیح می‌دهند؟چه بخشی از هزینه‌هایی که برای ایجاد فرصت‌های تحصیلی صرف این افراد می‌شود،به دلیل تکرار پایه‌ یا ترک تحصیل به هدر می‌رود؟در کدام یک از پایه‌های تحصیلی بیش‌ترین اتلاف مشاهده‌ می‌شود؟آیا جریان تحصیل دانش آموزان طی سال‌های مختلف رو به بهبودی است؟و.... در چنین‌ حالاتی می‌توان از شاخص‌های دیگری استفاده کرد که برخی از آنها به شرح زیراند: الف-درصد مردودی درصد مردودی به این صورت تعریف می‌شود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) F^tg -درصد مردودی پایهء تحصیلی g در سال تحصیلی t A^tg -تعداد دانش آموزان شرکت‌کننده در امتحانات سال تحصیلی t پایهء g F^tg -تعداد دانش آموزان مردود در امتحانات سال تحصیلی t پایهء g با توجه به این‌که دانش آموز مردود حق ارتقا به کلاس بالاتر را ندارد و مجبور به تکرار پایه(یا ترک تحصیل)است،درصد مردودی می‌تواند کارایی درون نظام آموزشی را تا حدودی ترسیم کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.