Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی و تحلیل تحولات، هدف ها، سیاست ها و مسائل و مشکلات برنامه های توسعه آموزش و پرورش طی سالهای 27 - 1378

نویسنده:

ISC (28 صفحه - از 101 تا 128)

کلید واژه های ماشینی : آموزش و پرورش، برنامه‌های توسعهء آموزش و پرورش، برنامه‌های توسعه، توسعه، برنامه‌های توسعه آموزش و پرورش، سیاست‌ها، خط مشی، نظام آموزش و پرورش، اهداف، سیاست‌ها و خط مشی‌ها

خلاصه ماشینی: "ب-تحلیل اهداف برنامه‌های توسعه براساس ملاک‌های تعیین هدف براساس جدول شمارهء 3،در بررسی هدف‌ها ما گاهی به هدف‌هایی بر می‌خوریم که بیشتر به‌ مسائل کیفی و جنبه‌های معنوی توجه دارند؛برای مثال،می‌توان از هدف‌های زیر نام برد: *ایجاد انگیزش آموزشی(برنامهء هفت سالهء اول) *بالا بردن سطوح معلومات با جوانان از طریق تعلیم و تربیت آموزگار(برنامه 7 ساله دوم) *بهبود و توسعهء فرهنگ به طوری که با سایر ممالک شرقی جهان قابل قیاس باشد. (برنامهء سوم 46-1341) *بهبود کیفیت تعلیمات(برنامه چهارم 51-1347) *آماده ساختن عامهء مردم برای درک هدف‌های ملی و مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی کشور(برنامهء پنجم 56-1352) *بهبود کیفت و افزایش بهره‌وری از سرمایه‌گذاری انجام شده در آموزش(برنامهء ششم‌ 61-1356) *اعتلای مبانی اعتقادی و انگیزه‌های معنوی،شناخت و پرستش خدا و اتکال به او(برنامهء اول غیر مصوب 66-1362) *پرورش جنبه‌های فرهنگی رفتار دانش آموزان و تعمیق معرفت دینی و تقویت نظام‌ ارزشی اسلامی در آنان(برنامهء دوم 78-74) با توجه به ویژگی‌های خاص چنین اهدافی،نمی‌توان آنها را با داده‌ها و اطلاعات موجود بررسی و ارزیابی کرد. مسألهء تأمین و تربیت معلم و نیروی انسانی در تمامی برنامه‌های توسعهء آموزش و پرورش‌ قبل از انقلاب اسلامی جزو اهداف اصلی برنامه‌ها بوده و برای تحقق آن خط مشی‌هایی نیز تدوین شده ولی در برنامه‌های توسعهء پس از پیروزی انقلاب اسلامی،تأمین و تربیت نیروی‌ انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش تنها در بخش ساسیت‌ها و خط مشی‌ها مورد تأکید قرار گرفته است،بدون این‌که این سیاست‌ها ملهم از اهداف برنامه باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.