Skip to main content
فهرست مقالات

مقدمه ای بر تاریخ فلسفه اسلامی

نویسنده:

(24 صفحه - از 33 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : فلسفه، اسلامی، تاریخ فلسفه، فلسفه اسلامی، تاریخ فلسفه اسلامی، دین، کلامی، معارف، خدا، قرآن

خلاصه ماشینی:

"6 علامه طباطبایی نیز می‌نویسد:پاره‌ای از سخنان علی(ع)آنچنان در سطح علمی قرار دارد که‌ تفسیر و توجیه آنها از حوصله علوم عقلی که بین فلاسفه و متکلمین اسلامی زمان‌های گذشته‌ معمول بوده،خارج می‌باشد تا اینکه گره بسیاری از مسایل مشکل فلسفه الهی در پرتو بیانات آن حضرت در این اواخر شده است. 13از طرف دیگر در آرای فلسفی نیز می‌توان تفاوت‌های اساسی را بین‌ آنها و رای نهج البلاغه به دست آورد:محور استدلال‌های فلاسفه پیشین از قبیل فارابی،بو علی و خواجه نصیر در مباحث مربوط به ذات و صفات و شؤون حق از وحدت و بساطت و غنای ذاتی و علم و قدرت و مشیت و غیره،در مورد حق تعالی از وجوب وجود استنتاج می‌گردد لیکن آنچه در نهج البلاغه پایه و اساس همه بحث‌ها درباره ذات حق قرار گرفته این است که او هستی مطلق و نامحدود است،قید و حد در او راه ندارد،هیچ مکان و یا زمان و هیچ شیئی از او خالی نیست،او با همه چیز است ولی هیچ چیز با او نیست. یکی از نویسندگان در این باره می‌نویسد:هر چند پاره‌ای از اندیشمندان که به پژوهش‌های تاریخ در زمینه علوم اسلامی پرداخته‌اند،حساسیت و تعلق خاطر مسلمانان را به بحث و کنکاش در مقولات دینی،صرفا ناشی از تاکید قرآن و سنت به‌ تفکر در دین،عقلانیت آموزه‌های دینی،ارزش علم و عالم از دیدگاه اسلام،طرح مباحث عقلی در متون دینی و دعوت برتدبر و تکوین و تشریع می‌دانند اما به نظر می‌رسد که تاکیدات به خاطر ابهام‌ و اجمال امر مورد تاکید،صرفا انگیزه‌ای مبهم و مجمل برای تحقیق در زمینه امور یاد شده را پدید می‌آورند و پرداختن به مباحثی خاص از طرف مسلمین مانند،ماهیت کلام الهی،جبر و اختیار، حسن و قبح و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.