Skip to main content
فهرست مقالات

تقدم «ساختن» بر «سکنی یافتن»

نویسنده:

(14 صفحه - از 78 تا 91)

کلید واژه های ماشینی : هیدگر، مکان، معماری، کانت، شهود، هستی، دازاین، موضوع دانش معماری مکان‌های مسکونی، تعین، دانش

خلاصه ماشینی: "به پیروی از پرسش‌های بنیادی هیدگر در هستی،ما مدعی هستیم که مکان مسکونی که موضوع علم معماری است یک سنخ هستی است‌ که یک ناحیه را تعین می‌بخشد و بنابراین یک قسم هستی‌شناسی خاص و(یا جزیی)می‌یابیم که به‌ یک ساحت خاص از هستی یعنی مکان مسکونی نظر دارد. نظر کانت را که مکان از مقوله عظم نامتناهی است هیدگر خود متناقض می‌داند چه‌ عظم که هیچ نسبتی با بزرگی یا خردی ندارد چگونه می‌تواند موصوف به عدم تناهی گردد؟عدم تناهی چونان یک تعین برای عظم کماهی خواهد بود که نه بزرگ و نه خرد می‌باشد و بنابراین حد و پایان ندارد. همچنان که در مقاله«صورت ساختن و واساختن صورت»توضیح داده‌ام به رغم اینکه کانت‌ ماده را امری تعین‌پذیر و صورت را امری تعین بخش می‌داند در فلسفه او دیدگاه ارسطو راجع به‌ صورت گرفتار یک تغییر بنیادی می‌گردد و این تغییر خود منجر به درک نوینی از علم معماری و حدود آن می‌گردد. اما از آنجا که شهود مختص مکان نیست مرز بین شهود مکان و شهود زمانی را ویژگی«محضیت»آن‌ روشن نمی‌کند و معلوم نیست چگونه برای این دو فیلسوف یعنی کانت و هیدگر یک ویژگی بسیار پذیرنده و قابل می‌تواند ویژگی دیگر یعنی تعین شهود را که نسبت به ویژگی قبلی دارای خصوصیت‌های صورت،تحقیق و فعلیت است تعین بخشد. بر اساس این دیدگاه می‌توان چنین تفسیر کرد که مکان همچون چیزی می‌نماید که با اینکه خود حالتی از هستی نیست که خود را به سوی عالم منطبق کند با این حال برای انطباق هستی‌ انسانی با عالم همواره پیشاپیش دخیل بوده و آن را ممکن می‌سازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.