Skip to main content
فهرست مقالات

باز سخنی در الهیات تطبیقی

نویسنده:

(11 صفحه - از 149 تا 159)

کلید واژه های ماشینی : الهیات ،ادیان ،الهیات تطبیقی ،مقایسه ،تاریخ ،هرمنوتیکی ،متکلمان ،کلامی ،دانش ،رشته تاریخ ادیان و دین‌پژوهان ،فلسفه ،الهیات مسیحی ،اصطلاح الهیات تطبیقی ،سخنی در الهیات تطبیقی ،دین‌پژوهی ،تاریخ ادیان ،رشته دین‌پژوهی و دانش ادیان ،سنت دینی ،رشته الهیات تطبیقی با الهیات ،مقایسه نظام‌های الهیاتی ،دین مسیحی ،کلام جدید کلام مسیحی ،نظام‌های الهیاتی ،شاخه‌های ،فلسفه دین ،اصطلاح ،سنت دینی خاص ،بررسی مقایسه‌ای نظام‌های الهیاتی ،حوزه الهیات تطبیقی کار ،توصیف و مقایسه نظام‌های الهیاتی

خلاصه ماشینی:

"اساسا رشته دین پژوهی و دانش‌ ادیان با توجه به شمول و فراگیرندگی و حالت مقایسه‌ای خاصی که دارد،یعنی از این حیث که تنها محدود و منحصر به مطالعه یک دین خاص و واحد نبوده و تمامی سنت‌های دینی را در بر می‌گیرد، از همان آغاز ماهیتی تطبیقی دارد و بدیهی است که بررسی جنبه‌های الهیاتی موجود در بطن و متن‌ این سنت‌های دینی مختلف،بطور طبیعی منجر به ظهور نوعی الهیات تطبیقی می‌شود. هر چند اصطلاح الهیات تطبیقی به عنوان رشته‌ای آکادمیک و مستقل،اصطلاحی جدید و مربوط به دوره مدرن است اما با توجه به مطالعات تاریخی و متون باستانی،این حقیقت را انکار نمی‌توان کرد که مواد قابل مقایسه الهیاتی در متون دینی گذشته و فرهنگ‌های باستان نیز همواره‌ وجود داشته است. خلاصه اینکه مطابق آنچه در متن این مقاله آمده است«الهیات تطبیقی»گاهی به معنای مقارنه و مقایسه دو یا چند مکتب الهیاتی است که شبیه اصطلاح«فقه مقارن»در میان دانش آموختگان حوزه‌های علوم دینی است و البته‌ چنین علمی ماهیتی کاملا هنجاری و دستوری و ارزشگذارانه دارد،ولی در اصطلاح دین پژوهان معاصر غربی رشتهء الهیات تطبیقی یا مقایسه‌گرا مبتنی بر نوعی پدیده‌شناسی توصیفی و تطبیق‌گرایانه است و به هیچ روی نباید میان این‌ دو اصطلاح و دو رشتهء علمی که هر دو از شاخه‌های دین‌پژوهی جدید هستند خلط کرد و به خطا آنها را با هم‌ در آمیخت یا یکی انگاشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.