Skip to main content
فهرست مقالات

چندروی گرایی دینی و رستگاری

نویسنده:

مترجم:

(20 صفحه - از 160 تا 179)

خلاصه ماشینی:

"زیرا در عین حال که وجوه مشترک گوناگونی بین آموزه‌های آنها وجود دارد تفاوت‌های ریشه‌ای نیز در این میان یافت می‌شود:آیا واقعیت الوهی(اجازه بدهید از این‌ پس آن را حق‌8بنامیم)شخصی است یا غیر شخصی؛اگر شخصی است،یگانه است یا سه‌گانه؛آیا هستی مخلوق‌[از عدم‌]است یا[از خدا]صادر شده است،یا ازلی است؛آیا ما تنها یک بار در این دنیا زندگی می‌کنیم یا مکررا از نو زاده خواهیم شد؟و غیره. زندگینامه‌ها،تاریخ‌های اجتماعی و حکایت‌هایی از زندگی روستایی مسلمانان در آفریقا،زندگی بودایی در تایلند،زندگی هندویی در هند،زندگی یهودی‌ در نیویورک را می‌خوانیم،همانطور که در باب زندگی مسیحی در گوشه و کنار جهان مطالعه‌ می‌کنیم،هم در گذشته و هم امروز،و این تصور برایمان پدید می‌آید که فضایل شخصی(و همینطور رذایل)در میان مجموعه‌های بسیار متفاوت فرهنگی-دینی،اساسا بسیار همسان‌ هستند و در همه آنها رفتار توأم با از خودگذشتگی با دیگران وجود دارد و بسیار با ارزش تلقی‌ می‌شود. اکنون ببینیم به کجا رسیده‌ایم،من گفتم که اگر دعوی اصلی هر یک از سنت‌های بزرگ دینی را فراهم کردن سعادت،یا ایجاد زمینه‌ای کارآمد برای حصول آن قلمداد کنیم؛و اگر رستگاری را تحولی‌ بالفعل در انسان‌ها از خود محوری به جهت‌گیری‌ای جدید به محوریت واقعیت الوهی نهایی بدانیم؛ و اگر این جهت‌گیری جدید،هم یک ویژگی مبهم«معنوی»،و هم یک جنبه اخلاقی که آسان‌تر قابل‌ مشاهده است داشته باشد،در این صورت به این نتیجه کم ادعا و بیشتر سلبی می‌رسیم که:تا آنجا که‌ ما می‌توانیم بگوییم،هیچ یک از ادیان بزرگ جهان از لحاظ رستگاری تفوقی بر بقیه ندارند. فارغ از این انبوه موضوعات دینی که سال‌ها محل بحث بوده‌ است،دو مثال عمده را بر می‌گزینیم:آیا جهان از عدم خلق شده است،و آیا انسان‌ها دچار تناسخ می‌شوند؟ در مورد چنین مسایلی به خوبی می‌توان از اصلی که بودا دو هزار و پانصد سال پیش به آن اعتقاد داشته است استفاده کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.