Skip to main content
فهرست مقالات

سلسله مراتب اهل معنویت و «قطب» عرفانی

نویسنده:

مترجم:

(16 صفحه - از 5 تا 20)

خلاصه ماشینی:

"باری،در اینجا فلاسفه اهل استدلال محض،از چه کسی باید این نیابت و وصایت‌ بلاواسطه را مطالبه کنند؟آنان چگونه حجت‌ها و ضامن‌های جهانی خواهند بود که‌ به حقیقت آن را دیدار نکرده‌اند و چگونه از جانب آن پاسخگو خواهند بود؟سهروردی‌ خود تصریح می‌کند که نخست این موهبت نصیب وی شده است که آنچه را در کتاب خود می‌گوید،پیش از آنکه به توجیه و تبیین فلسفی بپردازد،به مرحله تجربه آورد. بدون تردید،قدرت و حکومتی وجود ندارد که در روی‌ زمین خدا،به عالمی محول وشد که در عین فیلسوف کامل اهل جدل بودن،به هیچ وجه در سیر و سلوک عارفانه چندان پیشرفت نکرده باشد،بلکه بدان سبب که در واقع جهان هرگز از حضور عالمی محروم نیست که صاحب سیر و سلوک معنوی به اعلی درجه باشد و چنین عالمی بیش از کسی که فقط فیلسوف است و بس لایق حکومت درست است. برای جمع‌بندی آنچه ذکر شد،باید باز هم در مورد سه صفت ممیزه تأکید ورزیم: هنگامی که سهروردی اصطلاح قیم الکتاب یعنی،نگاه دارنده کتاب آسمانی را به کار می‌برد،صفت ممیزه نخستین چیزی غیر از آنچه پیش از این نشان داده‌ایم نمی‌باشد،زیرا این اصطلاح علاوه بر این معرفت رسالت و وظیفه امام به نحو احسن می‌باشد،آنچنان که‌ احادیث شیعه آن را وصف و تعریف می‌کنند. حتی می‌توان گفت که حکمت الهی شیعه اثنا عشری،مثلا در کیش‌ قاضی سعید قمی،در اندیشه وجود امام،بنیاد علم کلام ادیان را یافته است،و به همان میزان‌ توضیحی حاکی از این که امری طبیعی است که امتی ناکام،در این اندیشه و انتظار ظهور امام‌ غایب جبران ناکامی عرضی خود را جستجو کند-مضحک خواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.