Skip to main content
فهرست مقالات

ربط و نسبت عقل و ایمان

مترجم: ؛

نویسنده: ؛

کلیدواژه ها : الهیات طبیعی ،مبناگرایی ،ایمان‌گرایی ،عقلانیت ،اعتقاد پایه

کلید واژه های ماشینی : وجود خدا ،ادعاهای مبتنی بر وحی ،ایمان و عقل ،اعتقادات دینی ،وحی مسیحی ،رابطه عقل و ایمان ،تلفیق فهم فلسفی ،هیوم از الهیات ،عقلانیت ایمان ،واقعی ،اثبات وجود خدا ،ادعاهای فلسفی ،اعتقادات مسیحی ،مدافع ایمان ،پاداش ایمان ،خداباوران طبیعی ،استدلال فلسفی ،دفاعیه مبتنی بر اعتقاد ،دکارت ،الهیات طبیعی ،عقل و ایمان ،مسیحی ،اعتقاد به خدا ،ایمان دینی ،دینی ،شکاک ،فلسفی ،قلمرو علم از الهیات ،دین وحیانی به دین ،دین طبیعی

رابطه عقل و ایمان همواره مسئله‌ای بحث‌انگیز بوده است. عالمان الهیات قرون وسطا در پی تلفیق فهم فلسفی و ایمان دینی بودند. اگوستین و آنسلم فهم را پاداش ایمان می‌دانستند و آکویناس تلاش کرد میان فلسفه ارسطویی و وحی مسیحی هماهنگی برقرار کند. پس از دکارت با تفکیک میان امور ذهنی و عینی، زمینه تفکیک قلمرو علم از الهیات فراهم شد. علاوه بر این، با نقادی‌های کانت و هیوم از الهیات عقلی، امکان الهیات می‌شود، دین وحیانی به دین طبیعی تبدیل شود. از این رو، ادعاهای فلسفی را کنار گذاشتند تا حق ادعاهای مبتنی بر وحی را ادا کنند. گروه دیگری از مخالفان الهیات عقلی مثل بلانتینجا معتقدند که اگر از تصور مبناگرایی دکارتی دست برداریم و اعتقاد به خدا را اعتقاد پایه بدانیم، عقلانیت ایمان مسئله‌دار نخواهد بود و مدافع ایمان مجبور به اتخاذ موضع ایمان‌گرایی نیست. مقاله حاضر، سیر تاریخ و نقاط قوت و ضعف این دیدگاه را بررسی می‌کند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.