Skip to main content
فهرست مقالات

برهان حرکت

نویسنده:

(32 صفحه - از 69 تا 100)

کلید واژه های ماشینی : حرکت، برهان حرکت، جوهری، مادی، تدریجی، فعل، کمال، طبیعت، فعلیت، ذات، مسافت، تحول، حدوث، هستی، برهان حدوث، حرکت جوهری، عرض، عین، برهان حرکت جوهری، قوه و استعداد، جهان، زمان، آنی، موجود مادی، موجود، حرکت جوهری موجودات مادی، اصل، جهان طبیعت، فعلیت و کمال، برهان حرکت به برهان حدوث

خلاصه ماشینی: "فصل دوم وجود حرکت در جهان خارج‌ بحث در پیرامون هستی حرکت، جزء مسائل فلسفه الهی است که از اصل هستی و تحقق اشیاء گفتگو می‌نماید و در نتیجه،همهء مباحث‌ مربوط به اصل وجود آنها را بیان‌ می‌کند ولی بحث در پیرامون حرکت‌ در علوم طبیعی به عنوان آنکه وی یک‌ پدیده خاصی برای ماده معینی مطرح‌ است،خواهد بود یعنی در علم بحث‌ می‌شود که آیا فلان ماده یا جرم، حرکت دارد یا نه و نحوه حرکت او چگونه و مدار و جهت او چیست؟لیکن‌ درباره پدیده‌های دیگر که مورد بحث او نمی‌باشد گفتگوئی ندارد و بطور کلی‌ بحث در اینکه آیا حرکت در جهان‌ موجود است یا نه؟با قطع نظر از ماده‌های خاص و اجرام مخصوص از حوزه علوم طبیعی بیرون بوده و در قلمرو بحث‌های سره و خالص فلسفی است، و فرق بین این دو سبک بحث،هنگامی‌ روشن می‌شود که سخنان ارسطو و ابن سینا در علوم طبیعی راجع به‌ حرکت و اینکه یکی از پدیده‌های جسم‌ طبیعی حرکت می‌باشد،با تحلیل‌های‌ عمیق صدرالمتألهین در فلسفه الهی‌ راجع به هستی حرکت و نحوهء او سنجیده شود و این نه تنها در اثر ابتکار حکیمانه صدرائی است بلکه ویژگی‌ فلسفه الهی ایجاب می‌کند که درباره‌ حرکت،بیش از آنچه در علم طبیعی‌ طرح می‌شود تحقیق نماید و چون‌ بحث کنونی ما در پیرامون وجود حرکت‌ به عنوان بحث فلسفی سره خالص‌ است،لذا باید از همان راههای‌ مخصوصی که در فلسفه الهی برای‌ اثبات هستی چیزی پیموده می‌شود استفاده نمود و فرآورده‌های علوم‌ طبیعی را به عنوان شاهد و تأیید قرار داد،زیرا هیچکدام از احساس و استقراء توان آن را ندارند که حقیقت‌ حرکت را به همان معنای عمیق که‌ تفسیر شد اثبات نمایند و تحقق خارجی‌ وی را تبیین کنند،زیرا حس و همچنین‌ تکرر احساس در موارد گوناگون به نام‌ استقراء غیر از اصل دگرگونی و تغیر حال یک موجود مادی،به تبع‌ احساس‌های اولی نسبت به آن شی‌ء را ادراک نمی‌کند،ولی پیوستگی‌ حرکت و تدریجی بودن آن به ویژه‌ خروج از قوه و استعداد به فعلیت و کمال را هرگز ادراک نمی‌نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.