Skip to main content
فهرست مقالات

یادداشت هایی از عصر پهلوی: (شماره 25) دبیرستانهای نو بنیاد

نویسنده:

(9 صفحه - از 7 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : دبیرستان ،دانشسرای ،دانشسرای پسران تهران خیابان روزولت ،عمارت ،تبریز ،معارف ،مهندس ،دبیرستانهای نو بنیاد ،دانشسرای پسران ،طبقه هم‌کف دانشسرای پسران تهران ،نقشه طبقه هم‌کف دانشسرای پسران ،باد ،ایران ،بنای ،دانشسرای پسران تبریز ،نقشه ،فنی ،دانشسرای پسران تهران به مهندسی ،دانشسرای دختران تهران ،مساحت ،محل دانشسرای دختران تهران ،پسران تهران به مهندسی موسیو ،دانشسرای دختران تبریز ،تاریخ ،مشهد ،شیراز ،نقشه ساختمان دانشگاه تهران ،متر مربع نقشه طبقه ،مدرسه ،دانشسرای تبریز

خلاصه ماشینی:

"*** ساختمان وزارت معارف بر سه گونه بود 1-عمارت دبیرستانهای کامل متوسطه‌ 2-دانشسراهای تهران و ولایات که به موجب قانون تربیت معلم مصوب اسفند 1313 بنا شده و به موجب آن قانون ساختمان دانشسراها با خوابگاه و سایر لوازم فنی اجباری بود 3- ساختمان کوچکتری برای دبستانها که در شهرها و قصبات و روستاهای ایران ساخته و پرداخته‌ گردید این سنت محمود که در زمان خدمتگزاری نگارنده شروع گردید،وزرای بعدی نیز همان روش را تعقیب کردند مخصوصا در زمان وزارت مرحوم اسماعیل مرآت و آقای دکتر عیسی صدیق و آقای دکتر محمود مهران در سرعت پیشرفت بر عده ساختمان‌ها پی در پی میافزود. *** ابنیه نو بنیاد که در وزارت معارف در طول 1313 شروع گردید،سه نوع بودند: 1-دانشسراهای پسرانه و دخترانه که به موجب قانون تربیت معلم مصوب اسفند 1313 به منظور تربیت معلم به‌طور شبانه روزی باید 25 باب در مرکز و شهرهای بزرگ ایران‌ ساخته شود و در آنها میبایستی حد اکثر اصول فنی در عمارت مدرسه رعایت شود و لوازم اقامت‌ برای دانش‌آموزان مانند خوابگاه و آشپزخانه آماده شود. پس از تصویب قانون تربیت معلم آن زمین برای بنیاد اولین دانشسرا اختصاص داده‌ شد ولی در عوض اراضی وسیعی در همان خیابان با اندک مسافت از مرحوم حاجی مخبر السلطنه‌ به مساحتی افزون از 20000 متر مربع خریداری شد و در آنجا برای ورزش یک استادیوم به‌ دانشسرای پسران تهران خیابان روزولت گنجایش 15000 نفر برای بازیهای فوتبال و دومیدانی و غیره ساخته شد که مجموعه آنها را به مناسبت باغ امجدیه مجاور آن امروز بنام ورزشگاه امجدیه محل استفاده جوانان و ورزشکاران‌ و معروف است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.