Skip to main content
فهرست مقالات

قواعد فقه اسلامی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : علمای حقوق کلمه مال اطلاق، مال، قواعد فقه اسلامی، فقهای امامیه کلمه مال اطلاق، قابلیت اذخار تعریف المجله، فقها و علمای حقوق کلمه، موجودات خارجی قابل تملک، قابلیت تملک احتیاج بشر بانتفاع، فقه حنفی، فقه امامیه مال تعریف‌شده

خلاصه ماشینی:

"بنابراین تعریف تحقق مالیت متوقف بدو عنصر است یکی تمایل طبع انسانی‌ و دیگری قابلیت اذخار تعریف المجله متخذ در فقه حنفی میباشد سرخسی یکی‌ از فقهای معروف حنفی میگوید مال بر آن چیزی اطلاق میشود که تمول بآن ثابت‌ شود و تمول عبارت از حیازت و ذخیره اشیاء است برای وقت حاجت پس از این‌ تعریف تصریح میکند باینکه چون منافع از امور باقیه نیست و پس از وجود آنا فانی میشود قابل ذخیره نمیباشد و شایسته آن نیست که تصور تمول در آن بشود بطوریکه ملاحظه میشود در منطق فقه حنفی منافع بطور کلی مال محسوب نمیشود زیرا قابلیت اذخار ندارد چنانچه در منفعت عین مستأجره برای مستأجر دچار اشکال شه بحکم ضرورت برخلاف قیاس استحسانا آنرا قابل تقویم و مال دانسته‌اند ولی از این تعریف قاعده کلی اتخاذ نمودند باینکه(منافع بخودی خود قابل تقویم‌ نیست)و لذا غاصب را ضامن منافع مال مغصوب نمیدانند و اگر کسی مالی غصب‌ کند غاصب ضامن اجرت و منافع مال مغصوب در مدتی که تصرف داشته نمیباشد با رد عین یا قیمت یا مثل آن بری الذمه میشود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.