Skip to main content
فهرست مقالات

نظام شاهنشاهی

نویسنده:

(7 صفحه - از 3 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : شاه، پادشاه، ملت، اجتماعی، اسلام، خدا، دین، قلب پادشاه نسبت بآن، گذشت، روایت

خلاصه ماشینی:

"هربنائی که پایه محکم نداشته باشد استوار نخواهد ماند چنانچه اگر حارس و نگهبان هم نداشته باشد خراب خواهد شد بنابراین التزام بنظامات‌ اجتماعی از خصوصیات طبیعی عالم بشریت و سربقای آن میباشد،افلاطون خاصیت‌ اجتماع را عبارت از یک سلسله خدمات و انجام حوائجی میداند که هرعضو بجامعه‌ میدهد و میگیرد،میگوید دولت ایده‌آل آن است که تبادلات اجتماعی را به‌ شایسته‌ترین وجه تحت نظم درآورده و بین کارها و خدمات متبادله اجتماعی‌ هم‌آهنگی ایجاد کند هنگامی مقررات اجتماعی میتواند نقش خود را ایفا کند که‌ رهبری توانا و مدبر مسؤل ادارهء آن باشد بنابراین با توجه باینکه شریعت مقدس‌ اسلام،آئین و قوانین خود را سرمایه اجتماع قرار داده و در تمام شئون خود نسبت باجتماع عنایت مخصوصی داشته و با گسترش فوق العاده اعمال و افعال انسانی‌ ملاحظه میشود که برای هریک حکمی مقرر داشته و آن احکام را در یک قالب‌ اجتماعی بیان نموده و تا آنجا که ممکن بوده،روح اجتماع را در جمیع احکام‌ تنفیذ کرده جای تردید نیست که نسبت بموضوع مهمی که مدار ملیت و محور اجتماعات است و انتظام امور اجتماعات بستگی بآن دارد ساکت نباشد و نیز از مسلمات است که در جمع اعصار اجرای نظامات و مقررات اجتماعی احتیاج بمدیر و رهبر توانا و دادگستر داشته،تا حدود و حقوق افراد را با یکدیگر در اجتماع‌ محفوظ بدارد و از هرگونه هرج‌ومرج و فساد جلوگیری کند پس بضرورت عقلی‌ وجود زمامدار دادگستر در اجتماعات لازم و ضروری است و اطاعت از دستوراتش‌ در امور اجتماعی واجب میباشد روی همین اصل در لسان آیات قرآنی و اخبار وارده از پیغمبر اکرم و ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین اطاعت از فرمان شاه‌ بر افراد ملت فرض و واجب گردیده چنانکه بزرگترین محدث عالم تشیع مرحوم‌ صدوق که روایاتش مورد قبول فقهای اسلامی است در کتاب امالی روایت می‌کند که پیغمبر(ص)فرمود تعظیم و تکریم نمائید پادشاهان دادگستر را چون آنان‌ مظهر جلال و شوکت و مهر و سایه خدا در روی زمین می‌باشند و همان بزرگوار در کتاب خصال روایت میکند که پادشاهان کسانی هستند که فرمانشان مقرون به‌ فرمان الهی است و لذا ادای حق خدا و پادشاه واجب است و فرمان‌بری از خدا و شاه سودمند است و مخالفت با آنها ضرر بسیار دارد محمد بن حسن علی ابن الحسین‌ شیعه حرانی یکی از بزرگترین دانشمندان و محدثین قرن چهارم هجری در کتاب‌ معروف خود(تحف العقول)که روایاتش مدار عمل فقهای اسلام می‌باشد باسناد خود از صادق آل محمد علیهم السلام روایت می‌کند: بر افراد ملت نسبت بپادشاهان و عوامل آنها سه امر واجب می‌باشد یکی‌ فرمانبرداری از آنان دیگر خیرخواهی برای آنان در غیبت و حضورشان سوم دعا برای پیروزی آنان،و نیز شیخ بزرگوار صدوق در امالی از صادق آل محمد(ع) روایت کند که امام فرمود خدای تعالی می‌فرماید:خدایی نیست جز من آفریدم‌ پادشاهان را قلب آنان مظهر اراده من است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.