Skip to main content
فهرست مقالات

عقل و دیگر قوای ادراکی در قرآن

نویسنده:

مترجم:

(21 صفحه - از 139 تا 159)

کلید واژه های ماشینی : عقل، قرآن، ادراک، قلب، خدا، قوای ادراکی در قرآن، قرآن کریم، فقه، فؤاد، ایمان

خلاصه ماشینی: "خداوند سبحان امور یاد شده و امثال آن را مافوق ادراک بشر بیانمی‌کند: {/«هو الذی انزل علیک الکتب منه ءایات محکمات هن ام الکتب وأخر متشبهات فاما الذین فی قلوبهم زیغ فیتبعون ما تشابه منه ابتغاءالفتنه و ابتغاء تأویله و ما یعلم تأویله الا الله و الراسخون فی العلمیقولون ءامنا به کل من عند ربنا و ما یذکر الا اولوالالباب»/}(آل عمران-7)[1] اوست کسی که این کتاب(قرآن)را بر تو فرو فرستاد. برای نمونه ادعای الوهیت حضرتعیسی(ع)که خداوند بیان می‌کند که این ادعا با دعوت خود حضرتمسیح به اقرار به الوهیت و وحدانیت خداوند ناسازگار است: {/«و اذ قال الله یا عیسی ابن مریم أأنت قلت للناس اتخذونی و،امیالهین من دون الله قال سبحانک ما یکون لی أن أقول ما لیس لی بحق إنکنت قلته و قد علمته تعلم ما فی نفسی و لا اعلم ما فی نفسک إنک علامالغیوب»/}(مائده-116) و(یاد کن)هنگامی را که خدا فرمود:ای عیسی پسر مریم،آیا تو بهمردم گفتی:من و مادرم را همچون دو خدا به جای خداوندبپرستید؟گفت:منزهی تو،مرا نزیبد که(درباره خویشتن)چیزی را کهحق من نیست بگویم. از تأمل در آیات قرآن دو وظیفه اساسی قلب به نحو برجسته‌ایجلب نظر می‌کند: 1-ادراک و شناخت و علم 2-ایمان و آنچه از عاطفه و وجدان و اراده بدان مربوط است. سهل بن عبد الله تستری(از صوفیان نخستین)درباره فقه القلبچنین می‌گوید: «الفطنة باب التوفیق،و هی اسم من أسامی الفقه و الفقه فی أعلی علیینو هو معرفة الغیوب»(الصقلی،ص 281) 4)لب کلمه لب به صورت جمع و همراه با اولو{/«(اولو الالباب)/}16 بار درقرآن آمده است که تأمل در آنها ما را به نتایج زیر رهنمون می‌شود: قرآن کریم به اولو الالباب صفات و خصائص معینی بخشیده و آنهارا به اوصاف زیر متصف ساخته است: الف-ایمان: {/«فاتقوا الله یا اولی الالباب الذین آمنوا..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.