Skip to main content
فهرست مقالات

غریزه مرگ

نویسنده:

مترجم:

(10 صفحه - از 427 تا 436)

کلید واژه های ماشینی : فروید، درد، اصل لذت، اروس، تکرار، جنسیت زدایی، اصل، مازوخیسم، استعلایی، فرآیند

خلاصه ماشینی:

"کاملا ممکن است همه چیز توسط اصل لذت هدایت شود،بی‌آنکه در نتیجۀ این امر نهایتا بدان وابسته باشد،و از آنجا که مقتضیات اصلا واقعیت نیز توضیح بهتر و رساتری در مورد پیچیدگیهای فوق الذکر عرضه نمی‌کند،پیچیدگیهایی که خود غالبا محصول خیالبافی یا فانتزی‌اند،پس باید چنین نتیجه بگیریم که اصل لذت، هر چند ممکن است بر همه چیز حاکم باشد،لیکن نمی‌توان آن را آخرین یا بالاترین مرجع( authority )سراسری دانست. ولی آیا هیچ راه حل دیگری در کار نیست،به جز اختلال کارکردی ناشی از روان رنجوری یا دریچۀ معنوی باز شده توسط والایش؟آیا بدیل سومی وجود ندارد که با شکاف ساختاری میان«من»و«ابرمن»سر و کار داشته باشد،نه با درون پیوستگی کارکردی آنها؟جالب توجه همان بدیلی نیست که فروید تحت نام انحراف( perversion )از آن یاد می‌کند؟جالب توجه است که[در این مورد]فرآیند جنسیت زدایی حتی بارزتر از مورد روان رنجوری و والایش است. تا آنجا که به ساختار انحراف مربوط می‌شود،با توجه به این واقعیت که اصل لذت در اینجا نیز همچون در هر جای دیگر باید سلطۀ خود را حفظ کند،باید بپرسیم چه چیزی بر ترکیباتی رخ داده است که به طور طبیعی و عادی تابع این اصل‌اند. و در مورد اتکای سادیسم و مازوخیسم بر درد نیز باید گفت،درک این مسأله تا زمانی که به صورتی منزوی و جدا مطرح می‌شود،به واقع ممکن نیست:در این مورد درد فاقد هر گونه دلالت جنسی است؛در واقع درد معرفت نوعی جنسیت زدایی است که تکرار را خودآیین ساخته و سیطرۀ آنی و بی‌واسطۀ آن بر لذات جنسیت‌یابی مجدد را برقرار می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.