Skip to main content
فهرست مقالات

«جهانی شدن» و «جهانی سازی» از منظر جامعه شناسی ارتباطات

نویسنده:

(2 صفحه - از 36 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : ارتباطات، چارچوب نظری جامعه‌شناسی ارتباطات غرب، پروپاگاندا، منظر جامعه‌شناسی ارتباطات، رسانه‌ها، سیاسی، ارتباط، جهانی شدن، اقتصادی، جامعه‌شناسی

خلاصه ماشینی:

"در مقابل «بهره‌وری سلطه‌جویانه» است که فرضیه مهمی در یکسان‌سازی نظریه جهانی کردن غرب به شمار می‌آید، و چارچوب نظری جامعه‌شناسی ارتباطات غرب در هدایت فعالیت و عملکرد رسانه‌های گروهی و ارتباطی جمعی است، که در حرکتی یکسویه و خلاف جهت «لتعارفوا»، فرآیند سلطه‌جویی را در حذف افکار و اندیشه‌های فرهنگی متعاوت از فرهنگ خود را توسعه می‌دهد. (2) به این ترتیب شیوه‌ها و تکنیک‌های رسانه‌ای، که می‌تواند مهمترین نقش و کارکرد موثر در انتقال توانمندی‌های «طرفین روابط» و ایجاد «شناخت» بین انسان‌ها در جوامع مختلف دنیا داشته باشد، به علل مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی در روابط یکسویه تسلط قرار گرفته و در جهت منافع قدرت‌های اقتصادی و بین‌المللی، کشورها را در مسیر جهانی کردن به یکسان شدن ترغیب می‌کنند. چالش بین «ایجاد شناخت» در تنوع فرهنگی برای جهانی شدن با «یکسان‌سازی» برای جهانی کردن، باید در آینده‌ای نزدیک به نتیجه‌ای موثر در تغییر نگرش بین‌المللی به «هویت» انسان‌ها و جوامع مختلفی که می‌خواهند با فرهنگ خود زندگی کنند ولی جهانی نیز باشند منجر شود؛ زیرا می‌توان در فضای توسعه، رشد علمی و تکنولوژیکی، تجدد و ترقی زندگی کرد و هویت فرهنگی، دینی، ملی و تاریخی خود را در مبادله قرار نداد. اما شرایط قرار گرفتن در تعامل سازنده با سطح بین‌الملل، ایجاد تعادل بین دو کفه‌ای است که یک طرف آن شیوه‌های یکسان‌سازی است و زمانی تعادل متوازن محقق می‌شود که در این چالش، چارچوب نظری «جهانی شدن» مفاهیم «شناختن» و «شناساندن» که در اهداف «لتعارفوا» مستتر است جایگاه خود را پیدا کند."

صفحه:
از 36 تا 37