Skip to main content
فهرست مقالات

خمس در کتاب و سنت (4)

نویسنده:

(14 صفحه - از 70 تا 83)

کلید واژه های ماشینی : خمس ،جواهر ،طلا و نقره ،قاموس ،آهن ،معدن طلا و نقره ،فقهاء ،فرهنگ معین ،معدن کل شیی‌ء ،اقرب‌الموارد ،خمس در کتاب ،زمین ،اسم ،ذکر ،کل شیی‌ء ،واجب ،مرکز کل شیی‌ء معدنه ،حدیث ،کلام ،کل شیی‌ء فیه ،نقل ،معنای معدن ،نقره خمس واجب ،طلا و نقره خمس ،خمس در معدن‌های طلا ،کتاب و سنت ،کلمه ،معدن محل استقرار جواهرات ،شیی‌ء فیه اصله ،ابن حزم

خلاصه ماشینی:

"ولی ما در سه نسخه از نهایه چاپ‌ مصر و لبنان و ایران در تفسیر کلمه معدن چنین عبارتی را پیدا نکردیم و علامه‌ همدانی هم در مصباح ص 110 فرموده‌اند عجیب است از صاحب‌ مدارک و متأخرین(بعد از ایشان)که‌ ما به سخنانشان دست یافته‌ایم و آنها از ابن اثیر در تفسیر معدن این عبارت را، نقل کرده‌اند و بدین جهت سخن او را با کلام صاحب قاموس معارض‌ گرفته‌اند... علامه همدانی این معنا را از کلام‌ قاموس نیز استفاده کرده می‌فرماید: ممکن است عبارت صاحب قاموس نیز بدان اشعار داشته باشد زیرا صاحب‌ قاموس می‌گوید:«مکان کل شیی‌ء فیه اصله»و این تعبیر مغایرت بین زمین‌ و آنچه که در زمین اصل و ریشه دارد را می‌رساند و بعید نیست که ادعاء شود این معنا از همه لغویین که چنین‌ گفته‌اند:«ان مرکز کل شیی‌ء معدنه» به دست می‌آید. قبل از علامه رضوان الله تعالی علیه، ابن قدامه متفوای(سال 620)این معنا را اختیار نموده و در مغنی ج 2/617 می‌گوید: «و هو کل ما خرج من الارض مما یخلق فیها من غیرها مما له قیمة- کالذی ذکره الخرقی و نحوه-من الحدید و الیاقوت و الزبرجد و البلور و العقیق‌ و السنخ و الکحل و الزاج و الزرنیق و المغرة و کذلک المعادن الجاریة کالقار و النفط و الکبریت و نحو ذلک»8. و سفید و زرد و سرخ می‌شود(تحفه) 20-مغرة:بالتحریک الطین‌ الاحمر(اقرب الموارد و قاموس)گل‌ ارمنی(فرهنگ معین)سابقا آن را از ارمنستان می‌آوردند ولی امروزه در اطراف اصفهان و نقاط دیگر ایران نیز بدست می‌آید و به همان نام قدیمی گل‌ ارمنی مشهور است(فرهنگ معین در کلمه«گل»مفصلا سخن گفته است) و ظاهر تحفه این است که مغرة گل سرخ‌ است و با گل ارمنی فرق دارد کما اینکه‌ اواخر کلام فرهنگ معین نیز احتمال‌ دو جنس بودن را می‌رساند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.