Skip to main content
فهرست مقالات

اهداف آموزش و پرورش

نویسنده:

مترجم:

(10 صفحه - از 15 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : آموزش و پرورش ،مدرسه ،معلم ،اهداف آموزش و پرورش ،اهداف ،دانش‌آموزان ،اهداف عالی آموزش و پرورش ،فرایند ،فرایند آموزشی ،داوری ،تجارب ،تربیت ،جامعه ،فهم ،مهارتهای ،فرایند آموزش و پرورش ،پیترز ،دستاورد ،ارزشمند ،کلی ،خواسته‌های ،فرد ،انسان ،هدف کلی آموزش و پرورش ،فرهیخته ،رشد ،دستاورد آموزشی مدرسه‌ای خاص ،تجارب آموزشی دانش‌آموز ،ممکن ،تجارب آموزشی

خلاصه ماشینی:

"اما هنگامی که کل آموزش و پرورش را که یک فرد، مشمول آن واقع می‌شود، یا آموزش و پرورشی را که از طریق مدارس خاصی ارائه شده است بررس می‌کنیم، اگر بپرسیم هدف عالی چنین آموزش و پرورشی چیست، تلویحا اشاره داریم که مرادمان غایتی است که کل این تجربه متوجه آن است؛ مثلا گروهی از دانش‌آموزان سابق که درباره تجارب مختلف خود در مدرسه بحث می‌کنند، ممکن است کاملا دریابند که هر چند بعضی از مدارس، ظاهرا بر سرغایتی که در آموزش و پرورش خود منظور داشته‌اند توافق دارند، با این همه، راههایشان برای نیل به این غایت به طور چشمگیری متفاوت است. تعیین یک هدف کلی برای آموزش و پرورش به مشکلاتی می‌انجامد، و رد تلاش برای ارزیابی موفقیت کارهای خاصی که در فرایند آموزش انتخاب شده‌اند، ایجاد مشکل می‌کند و معلم را در معرض خطر ابهام و سردرگمی قرار می‌دهد؛ زیرا هر چند یک هدف کلی مستقیما اهداف خاصی را القا نمی‌کند، [اما] می‌تواند و احتمالا باید معیاری باشد که بر طبق آن، نسبت به ارزش همه فعالیتهای طراحی شده بتوان حکم کرد. دستاورد آموزشی(1) هنگام گفتگو از دستاورد آموزشی مدرسه‌ای خاص، گفتن اینکه هدف، تربیت شخصی تحصیلکرده بوده است، ممکن است حقیقی بدیهی به نظر آید، با اینهمه این امر توجه ما را به تصوری که از عنصر ارزشمند آموزش و پرورش داریم، معطوف می‌کند، و ما را به طرح سؤالاتی وامی‌دارد: آنچه که آموزش و پرورش را ارزشمند می‌کند چیست، و چگونه می‌توانیم آن را در انسان تحصیلکرده تشخیص دهیم؟ این ادعا که شخصی که پنج نمره قبولی عادی در گواهینامه دوره عمومی گرفته است، فردی تحصیلکرده است، می‌تواند کاملا مورد نقد قرار گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.