Skip to main content
فهرست مقالات

تأملی بر نگریستن از ناکجا؟

نویسنده:

ISC (6 صفحه - از 73 تا 78)

کلید واژه های ماشینی : طرح آقای نیگل ،نیگل ،طرح آقای نیگل منجر ،هویت شخص آگاه شونده ،نظریه آقای نیگل ،هویت و منش آقای نیگل ،نقیضین ،محال ،طرح آقای نیگل مستلزم نفی ،نظریه آقای نیگل غیر ،منش شخص آگاه شونده ،قضیه ،وجوب ،واقع ،ناکجا تألیف آقای ثامس نیگل ،هویت فرد آگاه شونده ،نفی ،اساس نظریه آقای نیگل ،واجب ،ذاتی ،انسان ،هویت و منش شخص ،فضای ذهنی شخص آگاه ،هویت و منش ،منش آگاه شونده ،اجتماع نقیضین محال ،هویت آگاه شونده ،اجتماع نقیضین ،هویت و منش فرد ،فرد

خلاصه ماشینی:

"بنابراین از صدق این جمله، کذب آن لازم می‌آید و باید این جمله هم درست باشد و هم غلط و ماجرای طرح آقای نیگل نیز از این قرار است؛ زیرا اگر هیچ بشری وجود ندارد که اشیاء را آنگونه که هستند به طور مستقل از هویت و منش خود بیابد، پس باید گفت هر چه قبول افتد و آنچه درنظر آید، خلاف واقع و غیر منطبق با حقیقت نفس‌الامری اشیاء است؛ زیرا معلوماتی که در ذهن هرکسی وجود دارد، به دلیل وابسته بودن به هویت آن فرد و گره خوردن به خصایص سرشتی او خاستگاهی و موطنی جز فضای ذهنی صاحب نظر ندارد و بنابراین معنای درک شده هیچگاه در بیرون از فضای ذهنی او مصداقی نخواهد داشت تا منطبق بر آن باشد، این نتیجه‌ای است که خود آقای نیگل بالصراحه آن را قبول می‌کند و می‌گوید «بدین اعتبار هر نظر یا طرز تفکری ذهنی یا درونی است» بر این مبنا اگر کسی معتقد شد که مثلا زمین متحرک است باید گفت حرکت برای زمین فقط در فضای ذهنی این شخص وجود دارد، اما در بیرون از فضای دهنی او اصولا حرکت مصداقی ندارد، چون این معنا پیوندی ناگسستنی با منش و هویت آن شخص خاص دارد و لذا بیرون از محدوده هویت این شخص وجودی ندارد؛ اینجاست که باید گفت جمله «زمین متحرک است» به دلیل عدم انطباق با خصوصیات واقعی زمین جمله‌ای غلط و ناصواب است، نظیر این بیان را می‌توان برای هر نظر و عقیده‌ای جاری دانست و درنتیجه باید گفت «هرآگاهی‌ای که در ذهن ماست همه خلاف واقع و ناصواب است» و این عینا همان پارادوکس دروغگو است با این تفاوت که آقای اپیمنیدس آن را در باره اهالی کرت مطرح کرد ولی آقای نیگل در باره هر موجود صاحب شعوری؛ بنابراین، طرح آقای نیگل منجر به پارادوکسی می‌شود که از صدقش کذب آن لازم می‌آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.