Skip to main content
فهرست مقالات

آیا تربیت علم است؟

نویسنده:

ISC (9 صفحه - از 4 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : تربیت، علمی، مکانیکی، وراثت، رفتار، تربیت علم، نظم، شناخت، انسان، روشهای تربیتی

خلاصه ماشینی:

"یکی از دلایل آن این است که علم، قادر به شناخت کاملی از انسان نیست و فراتر از آن، علم توان کنترل متغیرهای پویا و دگرگون شونده را در شرایط آزمایشگاهی ندارد و آن نظامی که در پی ایجاد قواعد تربیت واقعی و اصالی است، نباید صرفا از روشهای علمی پیروی و تقلید کند؛ زیرا علم آنچه را که هست به مامی‌گوید و نه آنچه را که باید باشد. (1) بر این اساس مشاهده می‌کنیم که روشهای علمی در قلمرو اخلاق و تربیت، به تأیید خود پیشروان فلسفه علمی جدید، قادر به تبیین و راهبری مسائل تربیتی نیستند، زیرا پیشرفتهای علمی در زمینه کشف قواعد و قوانین حاکم بر موجودات زنده تا کنون چندان عمیق نبوده است، (2) ولی با ______________________________ 1. بر این اساس و با تکیه بر این دیدگاه است که مفهوم محوری شناخت شناسی جدید در تحلیل رفتار و شخصیت آدمی، در قلمرو «علیت حلقوی» (2) صورت می‌گیرد و هر روز که می‌گذرد «علیت خطی» (3) در روشهای تربیتی مقبولیت خود را از دست می‌دهد، زیرا در علیت خطی، رابطه بین متغیرهای رفتار یک رابطه مکانیکی و ایستاست و در علیت حلقوی، رابطه بین متغیرهای رفتار در یک میدان فضایی و در قالب یک مفهوم گشتالتی و کل‌نگرانه، مورد مطالعه قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، دیدگاههای سنتی و کلاسیک در روشهای تربیتی و برخوردشان با کودک به گونه‌ای است که رفتار کودک را ناشی از عوامل مشخصی می‌دانند که یا ریشه در گذشته او دارد و یا در محرکهای محیطی قابل مشاهده است، حال آنکه دیدگاه حلقوی، رفتار را عمدتا یک پدیده بین‌فردی تلقی می‌کند که بدون شناخت فضای نامعین و چند جانبه آن روابط نمی‌توان به تحلیل رفتار مبادرت ورزید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.