چکیده:
در مقاله حاضر، نقد کتاب اهداف تربیت از دیدگاه اسلام، براساس تحلیل کیفی محتوا از حیث «هماهنگی درونی
مباحث»، «ارتباط منطقی» و نظایر آن صورت گرفت؛ و با توجه به یافتهها، موارد زیر بهعنوان نقاط ضعف کتاب
مزبور مشخص شده است:
1. چهارچوب نظری استخراج اهداف به روشنی تعریف و مدون نشده است.
2. برخلاف انتظار، در مباحث متعدد، به آیات و روایات استناد نشده است.
3. تناقضهای قابلتوجهی در لابهلای مطالب وجود دارد.
4. عدم تعریف اصطلاحات، در مواردی به ابهام مطالب کتاب انجامیده است.
خلاصه ماشینی:
"چکیده در مقاله حاضر، نقد کتاب اهداف تربیت از دیدگاه اسلام، براساس تحلیل کیفی محتوا از حیث «هماهنگی درونی مباحث»، «ارتباط منطقی» و نظایر آن صورت گرفت؛ و با توجه به یافتهها، موارد زیر بهعنوان نقاط ضعف کتاب مزبور مشخص شده است: 1.
برای مثال، از دیدگاه اسلامی میتوان شمول و جامعیت «کتاب» را ارزیابی و مثلا درباره این سؤالها بحث کرد: «آیا اهداف تربیتی اسلام درخصوص ارتباط انسان با خدا به معرفت خدا، ایمان، تقوا و عبادت منحصر است؟ آیا «تسلیم» و «رضا» در عداد این اهداف تربیتی قرار نمیگیرد؟».
اما انتظار میرفت در این قسمت، «کتاب» متکفل بیان نگرش فلسفی نظام تربیتی اسلام به تعلیموتربیت میشد نه اینکه تفاوت هدف زندگی فرد دیندار با ملحد و بهداشت روانی مؤمنان و نظایر آن بهعنوان مبانی دینی تعیین اهداف تربیت از دیدگاه اسلام مطرح میشد.
برخلاف نظر «کتاب» در ص 39، این طبقهبندی رویکردی ارزشی ندارد و اگر قرار است طبقهبندی بلوم و دیگران طبقهبندی علمی (خنثی ازنظر ارزشی) قلمداد شود (براساس مندرجات ص 28)، بهتر است تقسیمبندی اهداف به سه سطح غایی، واسطهای و جزئی هم خنثی قلمداد شود؛ زیرا هر نوع هدفی بر هر محتوایی را میتوان در سطوح یادشده قرار داد (توضیح آنکه در صفحههای 27 و 28 و 29 «کتاب» مقایسههایی بین طبقهبندیهای علمی و طبقهبندی اهداف در دین انجام و بر خنثیبودن (غیرارزشیبودن) طبقهبندی علمی و خنثیبودن طبقهبندی اهداف در نظام اسلامی تأکید شده است.
ابهام دیگر آنکه در «کتاب» مشخص نشده است که آیا این چهار هدف بهنوعی ترتیب منطقی دارند؛ برای مثال، مقصود از این عبارت چیست: «اولین هدف از سلسله اهداف تربیتی اسلام، درخصوص ارتباط فرد با خود، پرورش و تقویت عقل و اندیشه است."