چکیده:
تربیت فرزند از موضوعاتی است که همیشه توجه بشر را به خود جلب کرده است. بدینسبب، در طول تاریخ،
متفکران بزرگ بشری درباره این موضوع اندیشه کرده و آثاری از خود بهجای گذاشتهاند. علیرغم همه این
تلاشها، هنوز همه زوایای این موضوع کاویده نشده و بشر نتوانسته است راهوروشی مناسب و از هر نظر کارآمد
را برای تربیت نوباوگان تدوین کند. یکی از راههای دستیابی به این هدف والا، کاویدن رفتارهای تربیتی پیامبر
(ص) و اهل بیت (ع) است، چرا که آنان از برترین مربیان بشری بودهاند.
در این مقاله سعی شده کتابی که در این موضوع بهرشته تحریر درآمده است، ارزیابی و نقاط قوتوضعف آن
مشخص شود. برای دستیابی به این هدف، نخست دورنمایی از کتاب و محتوای آن ارائه، سپس ویژگیهای یک
تحقیق کارآمد بیان و در پایان، کتاب براساس آن ویژگیها بررسی میشود؛ و اما پنج ویژگی اساسی تحقیق کارآمد
عبارتاند از: چگونگی تبدیل مشکل به مسئله، ویژگیهای اطلاعات جمعآوریشده، روش جمعآوری اطلاعات،
روش پردازش اطلاعات، و چگونگی تنظیم و ارائه مطالب.
خلاصه ماشینی:
"برای دستیابی به این هدف، نخست دورنمایی از کتاب و محتوای آن ارائه، سپس ویژگیهای یک تحقیق کارآمد بیان و در پایان، کتاب براساس آن ویژگیها بررسی میشود؛ و اما پنج ویژگی اساسی تحقیق کارآمد عبارتاند از: چگونگی تبدیل مشکل به مسئله، ویژگیهای اطلاعات جمعآوریشده، روش جمعآوری اطلاعات، روش پردازش اطلاعات، و چگونگی تنظیم و ارائه مطالب.
برای مثال، تفسیر قابل قبول برخی سیرهها مانند پوشش نوزاد و مانند آن تنها با توجه به اوضاع فرهنگی و اجتماعی عصر معصومان (ع) قابل دستیابی است و تفسیرهایی که در کتاب در این موارد ارائه شده است، چندان مقبول بهنظر نمیرسد.
آیا به استناد این روایات میتوان گفت تأثیر زن در تربیت فرزند ازنظر وراثت و محیط بیش از مرد است و به همین سبب در روایات بر انتخاب همسر برای مرد و توجه به برخی ویژگیها تأکید شده اما درمورد انتخاب شوهر برای دختر، از این دقتها سخنی به میان نیامده است؟ اگر چنین است، چرا براساس نظر مؤلف در همین کتاب، پیامبر (ص) اصرار داشت حضرت فاطمه(س) تنها با علی (ع) ازدواج کند؟ مورد دیگر، روایتی است که ذیل آیه 64 سوره اسراء نقل شده است.
آیا ادعای مؤلف با این بیان حضرت علی (ع) سازگار است؟ چگونگی تنظیم و ارائه مطالب: از این نظر، چند ضعف عمده در کتاب وجود دارد: نخست آنکه کتاب درعین حال که مقدمهای جامع در تبیین مفاهیم اصلی کتاب و موضوعات روششناختی آن دارد، فاقد مقدمهای است که اختصاصا درباره تربیت فرزند در سیره تربیتی معصومان (ع) باشد."