Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی محتوای بعضی از کتاب های درسی روش ها و فنون تدریس

ناقد: ؛

تابستان و پاييز 1384 - شماره 12 (20 صفحه - از 175 تا 194)

کلیدواژه ها : روش تدریس ،کتاب درسی ،محتوا ،آموزش ،روش آموزش ،ارتباط ،دانشگاه ،شورای عالیبرنامه‌ریزی

کلید واژه های ماشینی : درس روش‌ها و فنون تدریس ،فنون تدریس ،شاگردان ،روش‌ها و فنون تدریس ،شریعتمداری ،کلاس درس ،محتوای کتاب درسی ،روش تدریس ،معلمی ،دیدگاه معلم ،هولفیش و اسمیت ،درس روش‌ها ،صفوی ،Teaching ،مورد استفاده مدرسان ،`` ،روش‌ها و فنون ،کتاب‌های هولفیش و اسمیت ،شعبانی ،محتوای کتاب‌های مورد بررسی ،کلیات روش‌ها و فنون تدریس ،محتوای کتاب ،کتاب درسی ،کاظمی و صفوی ،کاظمی ،تأکید ،شورای عالی برنامه‌ریزی ،کتاب‌های روش تدریس ،کتاب‌های مورد بررسی ،شاگردان عرضه می‌شود

اعتقاد به این موضوع که محتوای کتاب درسی بر یادگیری شاگردان اثر دارد، سبب شده‌است که شورای عالی برنامه‌ریزی منابعی را برای دروس مختلف معرفی کند. همین حکم درمورد درس روش‌ها و فنون تدریس نیز جاری بوده است. سؤال این است که در کتاب‌هایی که در شورای عالی برنامه‌ریزی معرفی شده است و مدرسان کم‌وبیش از آنها استفاده کرده‌اند، چه محتوایی به شاگردان عرضه می‌شود؟ برای پاسخگویی به این پرسش، ابتدا براساس آنچه در متون علمی حوزه تدریس مطرح شده‌است، دو دیدگاه از یکدیگر تفکیک شده‌اند که با عناوین «معلم به‌عنوان مدیر» (معلم‌مدار) و معلم به‌عنوان مشاور (شاگردمدار) مشخص شده‌اند. بر پایه مؤلفه‌های سازنده هریک از دو دیدگاه مذکور، به تحلیل پنج کتاب از کتاب‌های معرفی‌شده و مورد استفاده مدرسان اقدام شده‌است. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که محتوای بیشترکتاب‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شده‌است که در آنها بر یک دیدگاه تأکید می‌شود. بر این اساس، به مدرسان پیشنهاد می‌شود که در ارائه درس مذکور، از منابع متعدد استفاده شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.