Skip to main content
فهرست مقالات

سیستم هزینه یابی هدفدار: رویکرد ناب به مدیریت راهبردی هزینه و مهندسی ارزش

نویسنده:

(21 صفحه - از 36 تا 56)

کلیدواژه ها :

بهبود مستمر ،مودا ،هزینه‌یابی‌ هدفدار ،رویکرد ناب‌ ،کل‌گرایی‌ ،تمرکز برون‌سازمانی‌ ،هزینه‌یابی‌ سنتی

کلید واژه های ماشینی : هزینه، هزینه‌یابی هدف، سیستم هزینه‌یابی هدفدار، هزینه‌یابی هدفدار، سیستم هزینه‌یابی هدف، سیستم، محصول، طراحی، مدیریت، مهندسی

: مودا، از بین‌ بردن‌ آن‌ و خلق‌ ارزش‌، دیدگاه‌ غالب‌ امروزی‌، تکنیکهای‌ مدیریت‌ تولید و عملیات‌ است‌. حذف‌ "اتلاف‌" باجنبه‌ پیشگیرانه‌، فنون‌ جدیدی‌ را پدید آورده‌ است‌. در این‌ فنون‌ جدید از نگرش‌ سیستمی‌ باز استفاده‌ می‌شود، یعنی‌ ویژگیهای‌ سیستم‌براساس‌ شرایط محیطی‌ تعدیل‌ یا طراحی‌ می‌شود. از جمله‌ دگرگونیهایی‌ که‌ بر این‌ اساس‌ رخ‌ داده‌، سیستمهای‌ هزینه‌یابی‌ است‌.سیستم‌ هزینه‌یابی‌ سنتی‌، دیگر کارایی‌ ندارد و علل‌ آن‌ را در این‌ مقاله‌ بر خواهیم‌ شمرد. پس‌ نیاز به‌ یک‌ سیستم‌ مشتری‌ ـ مدار وحذف‌کننده‌ "اتلاف‌" از هزینه‌ها از کلیه‌ مراحل‌ چرخه‌ عمر محصول‌ است‌. هزینه‌یابی‌ هدفدار به‌ خوبی‌ این‌ مسئولیت‌ را برعهده‌ گرفته‌است‌. در این‌ مقاله‌ با ویژگیها، فرایند و ارتباط سیستم‌ هزینه‌یابی‌ هدفدار با رویکرد راهبردی‌ و سیستمهای‌ باز، همچنین‌ مهندسی‌ارزش‌ آشنا خواهیم‌ شد.

خلاصه ماشینی:

"وقتی‌ محصول‌ تعریف‌ شد مهمترین‌ وظیفه‌ درامر تعیین‌ ارزش‌، آن‌ است‌ که‌ براساس‌ مقدار منابع‌و نیروی‌ مورد نیاز برای‌ ساخت‌ محصولی‌ که‌واجد مشخصات‌ و قابلیتهای‌ معینی‌ است‌، هدف‌هزینه‌ای‌ تعیین‌ شود و این‌ ایده‌ اساسی‌ رویکردجدید به‌ مدیریت‌ هزینه‌هاست‌. نویسندگانی‌ چون‌ گلدرات‌ [5]، کاپلان‌ [6]،آمبل‌ و اسریکانت‌ [9] معتقدند که‌ سیستمهای‌موجود حسابداری‌ و هزینه‌یابی‌ برای‌ تجزیه‌ وتحلیل‌ هزینه‌ و مدیریت‌ سیستمهای‌ پیشرفته‌تولید نامناسب‌ است‌، کاپلان‌ یک‌ گام‌ جلوترمی‌گذارد و می‌گوید: "حسابداری‌ سنتی‌ تولید راتباه‌ می‌کند"، آمبل‌ و اسریکانت‌ نیز نشان‌ می‌دهندکه‌ بحث‌ اساسی‌ در رویه‌های‌ استاندارد هزینه‌یابی‌و مقیاس‌ عملکردی‌ است‌ که‌ توسط این‌سیستمهای‌ هزینه‌یابی‌ پشتیبانی‌ می‌شود. قیمت‌، مبنا و محرک‌ هزینه‌ و تخمین‌آن‌ است‌ سیستم‌ هزینه‌یابی‌ هدفدار (TCS)، هدف‌ هزینه‌ای‌را براساس‌ تخمین‌ قیمت‌ محصول‌ در بازار رقابتی‌و تعیین‌ میزان‌ سود مورد نظر و کاستن‌ این‌ دومقدار از یکدیگر تعیین‌ می‌کند. درمقایسه‌ با سیستمهای‌ کاهش‌ هزینه‌ سنتی‌ می‌توان‌گفت‌ که‌ ابزارهای‌ آنها توجه‌ شدیدی‌ به‌ صرفه‌مقیاس‌، منحنیهای‌ یادگیری‌ و کاهش‌ ضایعات‌دارند که‌ همه‌ در مرحله‌ تولید منجر به‌ کاهش‌هزینه‌ می‌شود در حالی‌ که‌ TCS: الف‌) هزینه‌ها از قبل‌ کنترل‌ می‌شوند، یعنی‌هزینه‌ها به‌ جای‌ کنترل‌ پس‌ از وقوع‌، پیشگیری‌می‌شوند (شکل‌ 4) [به تصویر صفحه مراجعه شود. قیمت‌گذاری‌ هدفدار اگر هیچ‌ تمایز و رجحانی‌ بین‌ محصولات‌ شرکت‌و محصولات‌ رقیب‌ از نظر کیفیت‌ و کارکرد وجودنداشته‌ باشد و چرخه‌ عمر کوتاه‌ محصول‌، که‌نشانه‌ پیشرفت‌ سریع‌ فناوری‌ است‌، نسلهای‌جدیدی‌ از محصولات‌ رقیب‌ را با قیمت‌ پایین‌وارد بازار کند و رشد بازار به‌ حدی‌ باشد که‌ تبدیل‌به‌ بازاری‌ کاملا در اختیار مشتریان‌ شده‌ باشد،آنگاه‌ دیگر روش‌ سنتی‌ هزینه‌یابی‌ یعنی‌ قیمت‌تمام‌ شده‌ به‌ علاوه‌ سود مورد نظر غیرقابل‌ استفاده‌به‌ نظر می‌رسد و به‌ ناچار باید از قیمت‌گذاری‌هدفدار استفاده‌ کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.