Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی سیستم ارزیابی عملکرد سازندگان قطعات در زنجیره تامین قطعات خودرو (مورد خاص: شرکت ساپکو)

نویسنده:

(14 صفحه - از 39 تا 52)

کلیدواژه ها :

ارزیابی عملکرد ،سیستم خبره ،کیفیت ،زنجیرة تأمین

کلید واژه های ماشینی : سیستم ارزیابی عملکرد سازندگان قطعات، ارزیابی، شرکت ساپکو، ارزیابی کلی عملکرد سازندگان، سیستم، ارزیابی عملکرد، اطلاعات، رتبه‌بندی عملکرد سازندگان شرکت ساپکو، عملکرد سازندگان، مدل ارزیابی عملکرد شرکت ساپکو

امروز ارزیابی عملکرد سازندگان قطعات طرف قرارداد با تأمین‌کنندگان قطعات خودرو، به منظور اطمینان از انتخاب مؤثر سازندگان در قراردادهای تأمین اهمیت یافته است. با این ارزیابی، تصمیم‌گیری در خصوص تعیین شرایط خرید، پرداخت تسهیلات حمایتی و ارائة راهکارهای هدایت و ارتقای سازندگان از اعتبار قابل توجهی برخوردار است. با توجه به موضوع تحقیق، مدل کارت امتیازات متوازن (B.SC.) بستر مناسب را برای سیستم پیشنهادی ایجاد کرده است. از آنجا که هدف از طراحی این سیستم دو بخش مستقل «ارزیابی کلی عملکرد سازندگان» و «ارزیابی و انتخاب سازندگان» را شامل می شود، شاخصها و روش مناسب برای هر یک مشخص شده اند. فراوانی شاخصها در منابع تحقیق با در نظر داشتن شرایط خاص پروژه، معیار انتخاب شاخصهای سیستم پیشنهادی بوده است. با انتخاب شاخصهای مطلوب با اوزان مشخص، امتیاز نهایی سازندگان از مجموعة شاخصهای پیشنهادی، رتبة سازنده را معین می‌سازد. در بخش ارزیابی و انتخاب سازندگان، با بهره گیری از چهار گروه شاخص اصلی، پیش الگویی از روش مبتنی بر سیستم خبره تهیه شده است که با درج حقایق معرف وضعیت سازنده و استفاده از قواعد تصمیم‌گیری مشخص، سطح عملکرد سازنده را تعیین می‌کند.

خلاصه ماشینی:

"1- قیمت خالص 2- قابلیت تأمین مشخصات کیفیت به نحو سازگار 3- کیفیت خدمات معتبر 4- قابلیت رعایت برنامه زمان‌بندی تحویل 5- موقعیت جغرافیایی 6- وضعیت مالی و مرتبه اعتبار 7- امکانات تولید 8- سابقه تجاری و فروش 9- قابلیت فناوری 10- مدیریت و سازمان‌دهی 11- احتمال خریدهای آتی هر فروشنده 12- وجود و کارگیری سیستم ارتباطی 13- کنترلهای عملیاتی 14- موقعیت هر فروشنده در صنعت 15- سابقة روابط کار 16- اخلاق سازمانی 17- اشتیاق کاری 18- سیاستهای شکایت و تضمین 19- قابلیت‌های بسته‌بندی محصول 20- میزان تأثیرگذاری در برخورد 21- امکان تأمین نیازهای آموزشی و تحصیلی در رابطه با محصول 22- بهبود رویه‌ها 23- سابقه عملکرد هـ) در مطالعات لمن و دیگر ابتدا محصولات صنعتی به 4 گروه دسته‌بندی و سپس برای هر گروه از محصولات برشمرده، شاخصهای ارزیابی پیشنهاد شده است. 1- تحویل به موقع 2- قیمت (هزینه) 3- کیفیت 4- انعطاف پذیری 5- خدمات (قبل و بعد از فروش) 6- پاسخگویی 7- فناوری 8- اعتبار 9- مدیریت و سازمان بدین ترتیب فراوانی شاخصهای پیشنهادی از یک سو و لزوم امکان دسترسی به اطلاعات شاخصها، اعتبار نسبی منابع، زمان ارائة مرجع ذیربط و هدف از به‌کارگیری شاخص اعم از ارزیابی کلی یا ارزیابی و انتخاب سازنده، مجموعه عواملی است که در انتخاب شاخصها مؤثر واقع شده‌اند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 4- نمودار طرح‌وار ارزیابی 360 درجه‌ای مورد نظر شرکت ساپکو (به تصویر صفحه مراجعه شود) بدین ترتیب مطالعات تکمیلی در این بخش، در خصوص «ارزیابی کلی عملکرد سازندگان» منجر به اخذ 12 شاخص نهایی به شرح جداول 2 و 3 شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.