Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی عملکرد مراکز آموزش عالی (مطالعه موردی استان سیستان و بلوچستان)

نویسنده: ؛

پاییز 1382 - شماره 14 (13 صفحه - از 75 تا 87)

کلیدواژه ها : ارزیابی عملکرد ،مراکز آموزش عالی ،بهره‌وری ،شاخص ،کارایی نسبی ،شاخص ورودی ،شاخص خروجی ،ورودیها ،خروجیها ،فرایند ،مدل DEA و مدل AHP

کلید واژه های ماشینی : مراکز آموزش عالی ،عملکرد مراکز آموزش عالی ،آموزش عالی ،ارزیابی عملکرد ،ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی ،مراکز آموزش ،عملکرد دستگاههای اجرایی کشور ،DEA ،مدل DEA ،مراکز آموزش عالی استان ،عالی ،مجموعه مقاله همایش ارزیابی عملکرد ،کتابها به نسبت دانشجو ،همایش ارزیابی عملکرد ،واحدهای کارا ،روش AHP ،مرکز آموزشی ،تعداد کتابها به نسبت ،تحلیل پوششی داده‌ها ،ورودیها و خروجی‌ها ،کاراترین واحد ،فرد به رشتة تحصیلی ،روش DEA ،فضای آموزشی به نسبت ،تحصیلی ،مراکز آموزشی ،هیئت علمی ،استفاده از روش ،نسبت دانشجو ،تعداد اعضای هیئت علمی

در این مقاله سعی شده است عملکرد مراکز آموزش عالی به صورت مقایسه‌ای در استان سیستان و بلوچستان ارزیابی شود. استفاده از روش مقایسه‌ای ضمن دخالت دادن مسایل خاص منطقه امکان الگوبرداری از واحدهای موفق را میسر می‌سازد. یکی از تکنیکهایی که به خوبی توانست در این جهت مؤثر و مفید باشد مدل DEA یا تحلیل پوششی داده‌ها بود. از این رو، ابتدا ورودیها و خروجیها مشخص شدند و به علت زیاد بودن ورودیها و خروجیها با استفاده از روش AHP یا تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی مهمترین ورودیها و خروجیها شناسایی شدند و مورد استفاده قرار گرفتند. در این بررسی 15 واحد به عنوان واحدهای تصمیم‌گیری انتخاب شده است. ورودیها عبارت‌اند از ترکیب و تعداد اعضای هیئت علمی، علاقة فرد به رشتة تحصیلی خود، فضای آموزشی به نسبت دانشجو و تعداد کتابها به نسبت دانشجو. خروجیهای در نظر گرفته شده نیز کیفیت تدریس از نظر دانشجویان، فعالیتهای پژوهشی و تعداد قبولشدگان در مقاطع بالاتر بودند. در نتیجه 8 واحد کارا و 7 واحد ناکارا شناسایی شدند. سپس با سه دیدگاه کاراترین واحد مشخص شد که عبارت‌اند از 1. واحد کارایی که بیشتر از بقیه به عنوان الگو انتخاب شده بود، 2. روش اندرسون، پیترسون، 3. روشی با استفاده از صفحه گسترده که در هر سه روش یک مرکز آموزشی به عنوان کاراترین واحد شناخته شد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.