Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی عملکرد مراکز آموزش عالی (مطالعه موردی استان سیستان و بلوچستان)

نویسنده:

(13 صفحه - از 75 تا 87)

کلیدواژه ها :

بهره‌وری ،شاخص ،ارزیابی عملکرد ،مراکز آموزش عالی ،فرایند ،کارایی نسبی ،خروجیها ،شاخص ورودی ،شاخص خروجی ،ورودیها ،مدل DEA و مدل AHP

کلید واژه های ماشینی : ارزیابی عملکرد مراکز آموزش عالی، ارزیابی، ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور، همایش ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی، استان، ارزیابی عملکرد، دانشجویان، کاراترین، استان سیستان و بلوچستان، واحدهای

در این مقاله سعی شده است عملکرد مراکز آموزش عالی به صورت مقایسه‌ای در استان سیستان و بلوچستان ارزیابی شود. استفاده از روش مقایسه‌ای ضمن دخالت دادن مسایل خاص منطقه امکان الگوبرداری از واحدهای موفق را میسر می‌سازد. یکی از تکنیکهایی که به خوبی توانست در این جهت مؤثر و مفید باشد مدل DEA یا تحلیل پوششی داده‌ها بود. از این رو، ابتدا ورودیها و خروجیها مشخص شدند و به علت زیاد بودن ورودیها و خروجیها با استفاده از روش AHP یا تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی مهمترین ورودیها و خروجیها شناسایی شدند و مورد استفاده قرار گرفتند. در این بررسی 15 واحد به عنوان واحدهای تصمیم‌گیری انتخاب شده است. ورودیها عبارت‌اند از ترکیب و تعداد اعضای هیئت علمی، علاقة فرد به رشتة تحصیلی خود، فضای آموزشی به نسبت دانشجو و تعداد کتابها به نسبت دانشجو. خروجیهای در نظر گرفته شده نیز کیفیت تدریس از نظر دانشجویان، فعالیتهای پژوهشی و تعداد قبولشدگان در مقاطع بالاتر بودند. در نتیجه 8 واحد کارا و 7 واحد ناکارا شناسایی شدند. سپس با سه دیدگاه کاراترین واحد مشخص شد که عبارت‌اند از 1. واحد کارایی که بیشتر از بقیه به عنوان الگو انتخاب شده بود، 2. روش اندرسون، پیترسون، 3. روشی با استفاده از صفحه گسترده که در هر سه روش یک مرکز آموزشی به عنوان کاراترین واحد شناخته شد.

خلاصه ماشینی: "+ (تعداد مربی آموزشیار) = ضریب هیئت علمی (استاد) 5 + (دانشیار) 4 + (استادیار) 3 + (مربی) 2 دومین رتبه، کیفیت تدریس از نظر دانشجوست که در اینجا با یک پرسشنامة چهارده سؤالی با مقیاس لیکرت سعی شده است با اندازه‌گیری موارد 1- معلومات علمی / تخصصی 2- توانایی و تبحر در انتقال دانش و معلومات علمی دانشجو 3- سخاوت در نشر علم و دانش 4- جدید و به روز بودن اطلاعات 5- مدیریت و ادارة کلاس 6- استفاده از مواد آموزشی در حین تدریس 7- معرفی کتاب، مراجع و مقالات 8- ایجاد فرصتهای مناسب آموزشی 9- مشارکت دانشجو در فرایند تدریس 10- انجام مطالب پیش‌بینی شدة درسی در طول ترم 11- تشویق دانشجو به تفکر تحلیلی و انتقادی 12- تشویق و ترغیب دانشجو به تحقیق و پژوهش 13- استفاده از نظام صحیح ارزشیابی آموزشی 14- غنی سازی جزوات درسی، تشخیص داده شود که دانشجویان استادان خود را در نیمسال گذشته چگونه ارزیابی کرده‌اند. جدول ورودیها ترکیب و تعداد اعضای هیئت علمی علاقة فرد به رشتة تحصیلی خود فضای آموزشی به نسبت دانشجو تعداد عنوان کتابها به نسبت دانشجو جدول خروجیها کیفیت تدریس از نظر دانشجویان فعالیتهای پژوهشی تعداد قبول‌شدگان در مقاطع بالاتر علت انتخاب 7 شاخص از مجموع 22 شاخص این بود که تعداد شاخصها بنابرمحدودیت روش DEA باید کمتر از نصف تعداد DMU ها باشد و ناگزیر باید در یک مقطع از بقیة شاخصها چشم پوشید و همچنین شاخصهای حذف شده برای همة DMUها به‌طور یکسان اعمال شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.