Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل سیستماتیک رفتار مصرف کننده

نویسنده:

(13 صفحه - از 88 تا 100)

کلیدواژه ها : مصرف کننده ،انگیزه ،رضایت ،تصمیم خرید ،درگیری مصرف کننده

کلید واژه های ماشینی : مصرف‌کننده ،اطلاعات ،رفتار مصرف‌کننده ،فرایند تصمیم‌گیری خرید مصرف‌کنندگان ،تصمیم‌گیری خرید مصرف‌کنندگان و عوامل ،تصمیمات خرید و درگیری مصرف‌کنندگان ،جمع‌آوری اطلاعات ،شناسایی ،تصمیم‌گیری ،محصول ،تصمیمات خرید ،مدل رفتار خرید مصرف‌کننده ،تحلیل سیستماتیک رفتار مصرف‌کننده ،عوامل تعیین‌کنندة سطح درگیری ،بازاریابی ،خریداری ،فرد صرف جمع‌آوری اطلاعات خارجی ،ارزیابی ،درگیری مصرف‌کنندگان و عوامل تعیین‌کنندة ،عوامل تعیین‌کنندة سطح درگیری مصرف‌کننده ،درگیری مصرف‌کننده ،رفتار خرید مصرف‌کننده بررسی ،فرایند تصمیم ،خرید مصرف‌کنندگان و عوامل موثر ،انواع تصمیمات خرید و درگیری ،خطر ،فرایند رفتار خرید مصرف‌کننده ،رفتار مصرف‌کننده چرایی رفتار مصرف‌کننده ،مک ،مصرف‌کنندگان زمانی با تصمیم‌گیری پیچیده

تحولات پیچیده و پرشتاب جهانی در عرصه های علم، قناوری، ارزشها و معیارها بسیاری از سازمانهای موفق جهان را بر آن داشته است تا اهداف، روشها و ساختار خود را در جهت شناخت هر چه بیشتر مشتریان هدایت کنند. در این مقاله کوشش شده است یک چهار چوب نظری در خصوص شناسایی و تحلیل سیستماتیک رفتار مصرف کننده ارائه شود. ابتدا تعریف رفتار مصرف کننده و مفاهیم کلیدی موجود در آن مورد توجه قرار می‌گیرد و آنگاه مدل رفتار خرید مصرف کننده بررسی می شود. سپس فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان و عوامل موثر بر آن، انواع تصمیمات خرید و درگیری مصرف کنندگان و عوامل تعیین کنندة سطح درگیری مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

خلاصه ماشینی:

"1- شناخت مشکل 2- جمع آوری اطلاعات 3- ارزیابی گزینه‌ها 4- خرید 5- ارزیابی پس از خرید این پنج مرحله نشان دهندة یک فرایند عمومی هستند که مصرف کننده از شناسایی یک محصول یا خدمت مورد نیاز تا ارزیابی آن و خرید طی می‌کند (مک دانیل،2000). ناهماهنگی شناختی به این دلیل بروز می دهد که به آن نا هماهنگی شناختی گفته می کند که شخص در می یابد کالای خریداری شده علاوه بر مزایا نقاط ضعفی هم دارد، مصرف کنندگان علاوه بر اینکه به دنبال اطلاعاتی هستند که نظرمثبتشان را در مورد کالای خریداری شده تقویت کنند از اطلاعاتی که با تصمیم گیری آنها تناقض داشته باشد هم اجتناب می کنند (مک دانیل، 2000) عوامل موثر بر تصمیمات خرید مصرف کنندگان همانگونه که در شکل 3 دیده می شود، فرایند تصمیم گیری خرید تحت تاثیر دو دسته از عوامل، قابل کنترل و غیر قابل کنترل است که مهمترین آنها عبارت اند از عوامل فرهنگی- اجتماعی و گروهی، عوامل روانی و فردی، عوامل موقعیتی و عوامل مریوط به آمیخته بازاریابی (استوکس، 2002) (به تصویر صفحه مراجعه شود) درگیری مصرف کننده همانگونه که ملاحظه شد، انگیزة مصرف کننده برای دستیابی به هدفی خاص، تحت تاثیر تلاشی است که وی صرف دستیابی به آن کالا یا خدمت می‌کند. تصمیم‌گیری برای خرید کالاها و خدمات را در این سه طبقه میتوان توسط پنج عامل زیر بهتر مورد بررسی قرار داد: میزان درگیری مصرف کننده، زمان هزینة یک کالا یا خدمت، مقدار جمع آوری اطلاعات و تعداد گزینه های مورد نظر."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.