Skip to main content
فهرست مقالات

در تکاپوی بی انتها به سوی مرداب

نویسنده: ؛

پاييز و زمستان 1368 - شماره 2 (22 صفحه - از 77 تا 98)

کلید واژه های ماشینی : گتسبی بزرگ ،رمان گتسبی بزرگ ،گتسبی ،فیتز جرالد ،همینگوی ،شخصیتهای داستان ،فیتز ،دیزی ،تام ،مهمانی‌های ،جامعه آمریکا ،گتسبی بزرگ اثر ،جرالد ،به‌سوی ،تام بوکانون ،مهمانهای گتسبی ،ادبیات آمریکا ،رمانهای همینگوی ،حرکت و سفر ،سفر و حرکت ،گتسبی می‌رود ،افراد جامعه ،راوی داستان ،فضای داستان ،پایان داستان ،رنج می‌برند ،ادامه می‌دهند ،آغاز می‌شود ،کار می‌گیرند ،نشان می‌دهد

اگر نظری به تاریخ داستان‌نویسی در ادبیات و بویژه ادبیات انگلیسی بیندازیم، به خاطر می‌آوریم که در بسیاری از داستانها حرکت و بخصوص سفر همواره مفهوم مثبت داشته و نماد نوعی فراگرد شدن و بلوغ فکری بوده است به طوری که خیلی از شخصیتها به سوی مقصدی معین و یا جامعه‌ای با ثبات و سرشار از ارزشها رهسپار می‌شوند و پس از بازگشت نوعی پختگی و بلوغ کسب می‌کنند. ولی در ادبیات آمریکا، حتی از همان ابتدای پاگیری ادبیات و بحبوحه رمانتیسم، نویسندگانی را می‌بینیم که همین نماد را به کار می‌گیرند بی‌آنکه شخصیتهای داستانهایشان مایل به رسیدن به مقصد خاصی باشند. بتدریج و بویژه پس از جنگ جهانی اول و سالهای اوج صنعتی شدن و سرمایه‌داری در دهه‌های 1920 تا 1930 همین مضمون حرکت و سفر، شکل دیگری به خود می‌گیرد. این مقاله کوششی است در ارائه اهمیت این مضمون در سه رمان گتسبی بزرگ شاهکار "فیتز جرالد"، خورشید همچنان می‌درخشد اثر "همینگوی"، و پول هنگفت نوشته "دوس باسوس" که هر کدام با تکیه بر تکنیکهای مختلف داستان‌نویسی- فضا‌سازی، شخصیت‌پردازی شیوۀ داستان‌نویسی و گاه مجموع همه آنها- جامعه آمریکای پس از جنگ را به صورت دشتی سترون با تشنگانی در پی آب مجسم می‌کنند. شخصیتهای این سه رمان قصد حرکت و رسیدن به مقصد را دارند ولی با توجه به جامعه فاسد و تهی از ارزش آنها، حرکت آنان چیزی بجز پیشروی به سوی مردابی مهلک نیست. سفر و حرکت تلاشی است برای سرپوش گذاشتن بر کوته‌فکریها و پر کردن خلاء‌ها. ولی افسوس که پیشرفتی صورت نمی‌گیرد و افراد جامعه باید آرزوهای خود را در اعماق این مرداب دفن کنند.[1]

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.