Skip to main content
فهرست مقالات

معنویت دینی در نقاشی های دوران صفوی و عثمانی

نویسنده: ؛

بهار و تابستان 1381 - شماره 13 علمی-پژوهشی (18 صفحه - از 133 تا 150)

کلیدواژه ها : معنویت دینی ،نقاشی‌های مذهبی ،دوران صفویه ،دوران عثمانی ،نسخ خطی ،مفاهیم شیعی

کلید واژه های ماشینی : نسخ خطی ،عثمانی ،نسخه خطی ،نسخ خطی مذهبی ،هنر در دوران ترکان ،صفویان ،مصور ،نسخ خطی ایرانی ،دوران ترکان عثمانی ،نسخ خطی مصور ،مذهبی ،دوران صفویان ،ترکان عثمانی ،معروف ،عثمانی به وجود ،امام حسین ،کارگاه هنری ،زندگی پیامبر ،عثمانی و صفوی نسخ ،بررسی نسخ خطی ،صفوی و عثمانی ،تاریخ نقاشی ،موقعیت هنر ،دوران عثمانی ،عثمانی می‌باشد ،تصویر از پیامبر ،هاله اطراف ،جهت به تصویر ،تکنیکی هنری ،دربار عثمانی

در بعد تکنیکها و شیوه‌ها یکی از دلایل شباهت‌های تکنیکی هنری در هنر تصویرگریهای عثمانی و صفوی نسخ خطی بودند که یا بصورت غنایم در جنگها یا بصورت هدایایی سیاسی بین دو کشور رد و بدل می‌شدند که هم اکنون در مجموعه‌ای در موزه معروف «توپ قاپی سرای» نگهداری می‌شوند که این تکنیکها و اسلوب‌ها همگی نشان دهندة مکتب‌های نقاشی شیراز، هرات و تبریز می‌باشند. بسیاری از نسخ خطی ایرانی مصور در نیمه اول قرن دهم، بویژه بین سالهای 941 و 945 و همینطور در سالهای 954 هنگامی‌که کارگاه هنری شاه طهماسب در رشد و تکامل بالائی قرار داشت و در هنگام قرارداد صلح بین او و شاه سلیمان بعنوان غنایم جنگی و هدایای دیپلماتیک به آنجا راه پیدا کردند. وجود عناصر مشابه در تصویرگریهای مذهبی همانند پوشش پیامبر‌(ص) و امامان(ع) و وجود قداست آنان در نقاشیها و همچنین انتخاب موضوعات مشابه که تأکیدی برحقانیت شیعه بود از جمله تشابهاتی است که در نگاره‌های دو کشور قابل بررسی و تأمل است. در این مقاله علاوه بر معرفی و بررسی نسخ خطی مذهبی هر دو دوره صفوی و عثمانی به وجود افتراق‌ها و تشابهات مذهبی با موضوع شیعه در نگاره‌های هر دو کشور پرداخته می‌شود و علل وجود این تشابهات و افتراق‌ها با تأکید بر شرایط سیاسی، مذهبی و اقتصادی و فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این مقاله شامل بخش‌هایی چون هنر در دوران صفویان، موقعیت هنر در دوران ترکان عثمانی، نسخ خطی ایران- عثمانی می‌باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.